Гендерне виховання дошкільників засобами духовності
Гендерне виховання дошкільників
засобами духовності
Авторська програма
для старшого дошкільного віку
Мета
- гендерне виховання дітей-дошкільників з позиції
християнської етики, врахування соціально-статевих відмінностей, формування позитивних світоглядних позицій та особистісних
якостей дитини, системи моральних
цінностей як мотивів поведінки.
Актуальність – сприяння самоідентифікації
особистості дитини, формуванню відчуття приналежності до певної культурної
традиції, вихованню любові до
Батьківщини, формуванню системи
духовно-моральних цінностей. Попри неоднозначне ставлення до цієї
проблеми в науці й громадській думці, відвертатися від неї не слід, оскільки це
є однією із тенденцій розвитку сучасної цивілізації.
Інноваційність – на сьогоднішній день у державі триває переосмислення
життя, формується нове педагогічне бачення освіти;
навчання та виховання спрямовуються на утвердження нової системи духовних
цінностей.
Практична
значимість - реалізація
завдань Базового компонента дошкільної освіти та впровадження державної програми
виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина», 2012р., в якій
визначено формування початків духовності з перших років життя в напрямках
закладання основ культури міжособистісного спілкування, моральної,
художньо-естетичної, родинно-побутової, правової, інтелектуальної, екологічної,
релігійної (за бажанням родин) культури. Практичний матеріал для педагогів, що працюють творчо та
вважають важливим виховання духовності в дітей змалку.
Заняття з
гендерного виховання для старшого дошкільного віку
Перспективний план
термін
|
№
|
тема
|
мета
|
вересень
|
1
|
«Хлопчики й дівчатка – дружна сім’я»
|
учити дітей зіставляти, порівнювати себе з
літературними персонажами, учити
виконувати нескладні ігрові вправи, удосконалювати моторні навички,
учити позитивного ставлення до однолітків
своєї та протилежної статі, викликати емоційний відгук на художній твір;
-розвивати спостережливість, логічне мислення;
-виховувати взаємоповагу, доброзичливе ставлення один
до одного, бажання бути достойними Божими дітьми, жити за Божими заповідями.
|
2
|
«День батька»
|
вчити дітей розуміти роль батька в родині - відповідає
за збереження життя дитини , разом з мамою бере активну участь у вихованні;
забезпечує сім’ю ,
виховує дітей на засадах високої моралі своїм особистим
прикладом;
-розвивати мовлення, пам’ять;
-виховувати повагу до батька.
|
|
жовтень
|
3
|
„Здоровими всі будемо!”
|
Мета: -вчити
дітей розуміти користь продуктів харчування, які дав Бог на їжу людям, та їх
позитивне значення для здоров’я, для виконання соціальних, сімейних ролей,
формувати волю відмовлятися від шкідливих продуктів,
-розвивати логічне мислення.
-виховувати бажання та вміння піклуватися про своє
здоров’я.
|
4
|
«Морські пригоди хлопчиків та дівчаток»
|
Мета: - вчити розуміти соціальні ролі чоловіка та жінки, природну
відповідність до професій;
-виховувати
повагу до праці дорослих;
-формувати в дітей екологічне
світорозуміння;
-виховувати
дружні відносини між хлопчиками і дівчатками.
-розвивати позитивне емоційно-ціннісне
ставлення до створеної Богом природи,
творче мислення, естетичні почуття,
|
|
листопад
|
5
|
«Сім’я - задум Творця»
|
Мета: -вчити розуміти , що дідусь, батько та братик –
чоловіки, такими їх створив Господь,
а бабуся, матуся й сестричка – жінки;
чоловіки виконують чоловічу справу , а
жінки - жіночу,
-виховувати любов та повагу до своєї родини.
-розвивати
мовлення та поповнювати
словниковий запас. Розвивати вміння логічно мислити та надавати вірні
відповіді до поставлених запитань. Викликати позитивний настрій під час виховного процесу, бажання берегти
та любити оточуючий світ.
|
6
|
«Мудрість природи – дівчатам і хлоп’ятам»
|
Мета:- вчити дітей робити висновки, приймати рішення,
розуміти сімейні цінності – любов до родини, піклування, працелюбність ;
-виховувати в дітей дбайливе , ціннісне ставлення до
природи;
- розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний
інтерес.
|
|
грудень
|
7
|
«Люби ближнього свого як самого себе»
|
Мета: -вчити
жити дружно, розвивати вміння налагоджувати стосунки між хлопчиками та дівчатками на прикладі літературних героїв;
-виховувати у дітей любов та повагу до оточуючих людей;
-розвивати вміння поступатися, дати дітям
уявлення про таке
поняття як мудра
поведінка.
|
8
|
«Діла милосердя хлопчиків та дівчаток»
|
Мета: - вчити
дітей розуміти моральну основу біблійних притч;
-розвивати
вміння будувати взаємини між хлопчиками та дівчатками на
прикладі притч;
-виховувати у
дітей милосердя , порядність , щирість , любов до ближніх
|
|
січень
|
9
|
«Марія та Йосип – святе сімейство»
|
Мета : вчити розуміти значення сім’ї, ролі батька та
матері у житті людини на прикладі святого сімейства. Закріпити знання дітей
про Різдво Христове, відтворюючи дії на фланелеграфі. Закріпити знання
традицій українського народу: вітання колядками, розказування віршів.
Викликати в дітей позитивні емоції, виховувати чуйність, милосердя, любов до
Христа, бажання нести добро в світ.
|
10
|
«Я і моя сім’я»
|
Мета: поглибити
та закріпити знання дітей про сім’ю та родинні стосунки, вчити розповідати
про свою сім’ю; формулювати уявлення про споріднені зв’язки; правильне
розуміння ролі чоловіка і ролі жінки у суспільстві; уявлення про домашні
обов’язки жінок і чоловіків.
Виховувати любов, повагу, ввічливість до близьких
людей, моральні якості, що формують хлопчика як майбутнього чоловіка, а
дівчинку – як майбутню жінку.
|
|
лютий
|
11
|
«Твої вірні друзі . Вірна дружба»
|
Мета : -вчити допомагати один одному у скрутних ситуаціях.
Заохочувати дружбу між хлопчиками та дівчатами, більше бажання віддавати, а
не брати;
- виховувати
у дітей почуття товариських відносин, чесність, доброзичливість, відданість.
|
12
|
«Іванко та Марійка вибирають одяг»
|
Мета: -
формувати уявлення про статеву належність;
-виховувати у малят самостійність, дбайливе ставлення
до сім’ї та один до одного.
-розвивати зв’язне мовлення, уточнити назви предметів
одягу та взуття.
Збагачувати активний словник словами-діями.
Закріпити знання дітей про дитсадок.
Сприяти розвитку дрібної моторики, удосконалювати
рухливість кисті.
|
|
березень
|
13
|
«Любов до батьків»
|
Мета: Вчити
дітей розуміти важливість дбайливого ставлення до батьків. Виховувати вміння
прощати, любити, бажання допомагати, бути вдячними.
Вивчити заповідь: „Шануй батька
та матір” (Матв.15:4).
|
14
|
«Ми—хлопчики й дівчатка»
|
Мета:-
формувати статеве самоусвідомлення дітей за певними ознаками: одяг, ім’я, зачіска. Розширювати знання про навколишній світ, уточнити уявлення про казкових
персонажів – хлопчиків та дівчат; збагачувати поняття про відмінне та схоже,
типове для дітей різної статі;
-розвивати впевненість у собі, комунікативне мовлення,
творчу уяву, логічне мислення;
- виховувати доброзичливість до однолітків. Збагачувати
словник назвами тварин.
|
|
квітень
|
15
|
«Великдень – свято всієї родини»
|
Мета: -вчити
розуміти значення Великодня, формувати бажання приймати посильну участь у
підготовці до свята усім членам сім’ї,
-розвивати уміння налагоджувати взаємини між членами
сім’ї , однолітками;
-виховувати
шанобливе ставлення до традицій народу, духовних цінностей.
|
16
|
«Школа ввічливості для хлопчиків та дівчаток»
|
Мета:- вчити вирішувати проблемні ситуації, робити
власний аналіз поведінки героїв;
заохочувати
дітей до активного спілкування, збагачувати словник ввічливими словами;
-розвивати увагу, пам’ять, логічне мислення;
- виховувати
поважне ставлення до себе і до інших людей, бажання дотримуватись моральних правил, формувати позитивне
ставлення до інших, взаємоповагу між дівчатами і хлопчиками.
|
|
травень
|
17
|
«Шануй своїх батька та матір»
|
Мета: - вчити розуміти важливість соціальних ролей
у сім’ї;
- виховувати
морально-етичні цінності: любов та повагу до батьків, бажання бути
слухняними, використовувати знання
заповідей Бога у житті;
-розвивати
увагу, пам’ять, мислення.
|
18
|
«Разом в дружному колі гри»
|
Мета: закріпити
знання малюків про статеву належність, виховувати позитивне ставлення до
однолітків своєї та протилежної статі, розуміння того, що всі діти –і
дівчатка і хлопці – гарні та особливі, і треба поважати і любити один одного,
бо так вчить Біблія; підтримувати інтерес до колективної музичної гри, співу
тощо; створити в групі атмосферу доброзичливості та взаємної симпатії.
|
Висновок
Досягнення
гендерної рівності в освіті передбачає необхідність використання у навчальних
процесах спеціальних технологій, що враховують специфіку жіночої та чоловічої
психології та забезпечують збалансований гендерний компонент в освіті. Гендерний
підхід є необхідною передумовою реалізації гендерного виховання і виступає
складовою особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу. Вихователю
вкрай важливо усвідомлювати
закономірності та шляхи формування гендерної ідентичності. Урахування статевої належності
дітей передбачає:
- розуміння та
прийняття вихователем спільного та відмінного в поведінці й розвитку хлопчиків
і дівчаток;
- створення
варіативного предметного середовища, яке задовольняє спільні й відмінні
інтереси та уподобання, забезпечення в достатній кількості „хлопчачими” та
„дівчачими” іграшками;
- створення можливостей для гармонійного спілкування
дівчаток та хлопчиків; виховання в дітей турботливого ставлення одне до одного.
Найважливіше завдання дорослого при цьому полягає в тому, аби, по-перше,
розвивати у дитини ціннісне осмислення себе і як представника певної статі, і
як неповторну особистість, яка відрізняється зовнішніми ознаками і внутрішнім
світом; по-друге, активізувати пошук свого місця в світі, духовний розвиток. Учитель, вихователь має надзвичайно великий вплив на
дитину – саме він сприяє формуванню мислення, становленню особистості,
пам’ятаючи Біблійну істину про те, що дуже важливо навчити юнака на початку
його шляху, бо коли він виросте, то не зверне з нього.
Посилання на
використані джерела інформації
1.
«Духовно-моральне
виховання дітей дошкільного віку», Скрипник В. В., Сучок В.Є.; за ред. В.М.
Жуковського. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька
академія», 2012р.
2.
«Дитина». Програма
виховання і навчання дітей від 2 до 7 років, Київ-2012.
3.
Базовий компонент
дошкільної освіти ( нова редакція).
4.
Стаття «Духовність
у вимірі мистецтва», автор А.М. Богуш, 2013 р.
5.
Стаття «Oсвіта та
виховання : гендерний підхід» Р. А. Ліончук, Рівненський державний гуманітарний
університет (м. Рівне)
Комментарии
Отправить комментарий