Гендерне виховання дошкільників засобами духовності


Гендерне виховання дошкільників
засобами духовності

Авторська програма
для старшого дошкільного віку


  Мета -  гендерне  виховання дітей-дошкільників з позиції християнської етики, врахування соціально-статевих відмінностей, формування позитивних світоглядних позицій та особистісних якостей дитини, системи  моральних цінностей як мотивів поведінки. 

Актуальністьсприяння самоідентифікації особистості дитини, формуванню відчуття приналежності до певної культурної традиції,  вихованню любові до Батьківщини, формуванню системи  духовно-моральних цінностей. Попри неоднозначне ставлення до цієї проблеми в науці й громадській думці, відвертатися від неї не слід, оскільки це є однією із тенденцій розвитку сучасної цивілізації.

Інноваційність – на сьогоднішній день у державі триває переосмислення життя, формується нове педагогічне бачення освіти; навчання та виховання спрямовуються на утвердження нової системи духовних цінностей.  

Практична значимість -  реалізація завдань Базового компонента дошкільної освіти та впровадження державної програми виховання і навчання дітей від двох до семи років «Дитина», 2012р., в якій визначено формування початків духовності з перших років життя в напрямках закладання основ культури міжособистісного спілкування, моральної, художньо-естетичної, родинно-побутової, правової, інтелектуальної, екологічної, релігійної (за бажанням родин) культури. Практичний  матеріал для педагогів, що працюють творчо та вважають важливим виховання духовності в дітей змалку.

Заняття з гендерного виховання для старшого дошкільного віку

Перспективний план
термін
тема
мета
вересень
1
«Хлопчики й дівчатка – дружна сім’я»

учити дітей зіставляти, порівнювати себе з літературними персонажами, учити  виконувати нескладні ігрові вправи, удосконалювати моторні навички, учити  позитивного ставлення до однолітків своєї та протилежної статі, викликати емоційний відгук на художній твір;
-розвивати спостережливість, логічне мислення;
-виховувати взаємоповагу, доброзичливе ставлення один до одного, бажання бути достойними Божими дітьми, жити за Божими заповідями.
2
«День батька»

вчити дітей розуміти роль батька в родині - відповідає за збереження життя дитини , разом з мамою бере активну участь у вихованні; забезпечує сім’ю ,
виховує дітей на засадах високої моралі своїм особистим прикладом;
-розвивати мовлення, пам’ять;
-виховувати повагу до батька.
жовтень
3
„Здоровими всі будемо!”

  Мета: -вчити дітей розуміти користь продуктів харчування, які дав Бог на їжу людям, та їх позитивне значення для здоров’я, для виконання соціальних, сімейних ролей, формувати волю відмовлятися від шкідливих продуктів,
-розвивати логічне мислення.
-виховувати бажання та вміння піклуватися про своє здоровя.
4
«Морські пригоди хлопчиків та дівчаток»

Мета: - вчити розуміти  соціальні ролі чоловіка та жінки, природну відповідність до професій;
-виховувати повагу до праці дорослих;
 -формувати в дітей екологічне світорозуміння;
-виховувати  дружні відносини між хлопчиками і дівчатками.  
-розвивати позитивне емоційно-ціннісне ставлення до створеної Богом природи,   творче мислення, естетичні почуття,
листопад
5
«Сім’я -  задум Творця»

Мета: -вчити розуміти , що дідусь, батько та братик – чоловіки,  такими їх створив Господь, а  бабуся, матуся й сестричка – жінки; чоловіки виконують чоловічу  справу , а жінки -  жіночу,
-виховувати любов та повагу до своєї родини.   
-розвивати  мовлення та поповнювати   словниковий запас. Розвивати вміння логічно мислити та надавати вірні відповіді до поставлених  запитань.    Викликати позитивний настрій  під час виховного процесу, бажання берегти та любити оточуючий світ.
6
«Мудрість природи – дівчатам і хлопятам»

Мета:- вчити дітей робити висновки, приймати рішення, розуміти сімейні цінності – любов до родини, піклування, працелюбність ;
-виховувати в дітей дбайливе , ціннісне ставлення до природи;
- розвивати спостережливість, увагу, пізнавальний інтерес.
грудень
7
«Люби ближнього свого як самого себе»

 Мета: -вчити жити дружно, розвивати  вміння  налагоджувати  стосунки між хлопчиками та дівчатками на прикладі  літературних  героїв;
-виховувати у дітей любов та повагу до оточуючих людей;
-розвивати вміння поступатися, дати  дітям  уявлення  про  таке  поняття  як  мудра  поведінка. 
8
«Діла милосердя хлопчиків та дівчаток»

 Мета: - вчити дітей розуміти моральну основу біблійних притч;
-розвивати  вміння  будувати  взаємини між хлопчиками та дівчатками на прикладі притч;
 -виховувати у дітей милосердя , порядність , щирість , любов  до ближніх
січень
9
«Марія та Йосип – святе сімейство»

Мета : вчити розуміти значення сім’ї, ролі батька та матері у житті людини на прикладі святого сімейства. Закріпити знання дітей про Різдво Христове, відтворюючи дії на фланелеграфі. Закріпити знання традицій українського народу: вітання колядками, розказування віршів. Викликати в дітей позитивні емоції, виховувати чуйність, милосердя, любов до Христа,  бажання нести добро в світ.
10
«Я і моя сім’я»

 Мета: поглибити та закріпити знання дітей про сім’ю та родинні стосунки, вчити розповідати про свою сім’ю; формулювати уявлення про споріднені зв’язки; правильне розуміння ролі чоловіка і ролі жінки у суспільстві; уявлення про домашні обов’язки жінок і чоловіків.
Виховувати любов, повагу, ввічливість до близьких людей, моральні якості, що формують хлопчика як майбутнього чоловіка, а дівчинку – як майбутню жінку.
лютий
11
«Твої вірні друзі . Вірна дружба»

Мета : чити допомагати один одному у скрутних ситуаціях. Заохочувати дружбу між хлопчиками та дівчатами, більше бажання віддавати, а не брати;
- виховувати у дітей почуття товариських відносин, чесність, доброзичливість, відданість.  
12
«Іванко та Марійка вибирають одяг»

 Мета: - формувати уявлення про статеву належність;
-виховувати у малят самостійність, дбайливе ставлення до сім’ї та один до одного.
-розвивати зв’язне мовлення, уточнити назви предметів одягу та взуття.
Збагачувати активний словник словами-діями.
Закріпити знання дітей про дитсадок. 
Сприяти розвитку дрібної моторики, удосконалювати рухливість кисті.
березень
13
«Любов  до  батьків»

 Мета: Вчити дітей розуміти важливість дбайливого ставлення до батьків. Виховувати вміння прощати, любити, бажання допомагати, бути вдячними.
Вивчити  заповідь: „Шануй  батька  та  матір” (Матв.15:4).
14
«Ми—хлопчики й дівчатка»
  Мета:- формувати статеве самоусвідомлення дітей за певними ознаками: одяг, імя, зачіска. Розширювати знання про навколишній світ, уточнити уявлення про казкових персонажів – хлопчиків та дівчат; збагачувати поняття про відмінне та схоже, типове для дітей різної статі;
-розвивати впевненість у собі, комунікативне мовлення, творчу уяву, логічне мислення;
- виховувати доброзичливість до однолітків. Збагачувати словник назвами тварин.
квітень
15
«Великдень – свято всієї родини»

 Мета: -вчити розуміти значення Великодня, формувати бажання приймати посильну участь у підготовці до свята усім членам сім’ї,
-розвивати уміння налагоджувати взаємини між членами сімї , однолітками;
-виховувати  шанобливе ставлення до традицій народу,  духовних цінностей.
16
«Школа ввічливості для хлопчиків та дівчаток»

Мета:- вчити вирішувати проблемні ситуації, робити власний аналіз поведінки героїв;
  заохочувати дітей до активного спілкування, збагачувати словник ввічливими словами;
-розвивати увагу, память, логічне мислення;
  - виховувати поважне ставлення до себе і до інших людей, бажання дотримуватись  моральних правил, формувати позитивне ставлення до інших, взаємоповагу між дівчатами і хлопчиками.
травень
17
«Шануй своїх батька та матір»
Мета:   -  вчити розуміти важливість соціальних ролей у сімї;
 - виховувати морально-етичні цінності: любов та повагу до батьків, бажання бути слухняними, використовувати  знання заповідей Бога у житті;
-розвивати   увагу, пам’ять, мислення.   
18
«Разом  в  дружному  колі  гри»

 Мета: закріпити знання малюків про статеву належність, виховувати позитивне ставлення до однолітків своєї та протилежної статі, розуміння того, що всі діти –і дівчатка і хлопці – гарні та особливі, і треба поважати і любити один одного, бо так вчить Біблія; підтримувати інтерес до колективної музичної гри, співу тощо; створити в групі атмосферу доброзичливості та взаємної симпатії.







Висновок
        Досягнення гендерної рівності в освіті передбачає необхідність використання у навчальних процесах спеціальних технологій, що враховують специфіку жіночої та чоловічої психології та забезпечують збалансований гендерний компонент в освіті. Гендерний підхід є необхідною передумовою реалізації гендерного виховання і виступає складовою особистісно зорієнтованого навчально-виховного процесу.  Вихователю  вкрай важливо усвідомлювати  закономірності та шляхи формування гендерної  ідентичності. Урахування статевої належності дітей передбачає:
 - розуміння та прийняття вихователем спільного та відмінного в поведінці й розвитку хлопчиків і дівчаток;
 - створення варіативного предметного середовища, яке задовольняє спільні й відмінні інтереси та уподобання, забезпечення в достатній кількості „хлопчачими” та „дівчачими” іграшками;
- створення можливостей для гармонійного спілкування дівчаток та хлопчиків; виховання в дітей турботливого ставлення одне до одного.
        Найважливіше завдання дорослого при цьому полягає в тому, аби, по-перше, розвивати у дитини ціннісне осмислення себе і як представника певної статі, і як неповторну особистість, яка відрізняється зовнішніми ознаками і внутрішнім світом; по-друге, активізувати пошук свого місця в світі, духовний розвиток. Учитель,  вихователь має надзвичайно великий вплив на дитину – саме він сприяє формуванню мислення, становленню особистості, пам’ятаючи Біблійну істину про те, що дуже важливо навчити юнака на початку його шляху, бо коли він виросте, то не зверне з нього.



Посилання на використані джерела інформації

1.     «Духовно-моральне виховання дітей дошкільного віку»,  Скрипник В. В., Сучок В.Є.; за ред. В.М. Жуковського. Острог: Видавництво Національного університету «Острозька академія», 2012р.
2.     «Дитина». Програма виховання і навчання дітей від 2 до 7 років, Київ-2012.
3.     Базовий компонент дошкільної освіти ( нова редакція).
4.     Стаття «Духовність у вимірі мистецтва», автор А.М. Богуш, 2013 р.
5.     Стаття «Oсвіта та виховання : гендерний підхід» Р. А. Ліончук, Рівненський державний гуманітарний університет (м. Рівне)







Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Методика навчання дошкільників вправам з рівноваги

Сучасні інноваційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку

2-А, Б, Є Основи хореографії Тема "Хоровод – найдавніший вид народного танцювального мистецтва".