Коротка історія STREAM-освіти

 

Коротка історія STREAM-освіти

Наприкінці минулого століття у США з’явилася ідея, як підвищити інтерес дітей до природничо-математичних дисциплін. Були запроваджені змішані програми наукової, технологічної, інженерної та математичної спрямованості з акцентом на проєктне навчання — все це є зараз загальновідомим як STEM-освіта.

STEM — інноваційний напрям освіти, який дозволяє учням навчитись працювати більш автономно, бути самостійними та відповідальними у навчанні та прийнятті рішень.

КОНЦЕПЦІЯ розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти), схвалена розпорядженням Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 960-р, передбачає розвиток STEM-освіти в Україні (в тому числі на початковому рівні), а відповідні методики мають враховувати завдання, сформульовані в Концепції. Вже з’явились певні методичні напрацювання в цій області, проте вони вирішують лише окремі пункти завдань Концепції. В цьому виданні ми даємо більш узагальнений підхід до впровадження STEM-освіти на початковому рівні та особливо зосередимося на тих завданнях, вирішення яких поки не запропоновано в існуючих публікаціях.

Ось що каже Концепція про розвиток природничо-математичної освіти (STEM-освіти) на початковому рівні, включаючи початкову, а також позашкільну освіту: «Основне завдання — стимулювання допитливості та підтримка інтересу до навчання й пошуку знань, мотивація до самостійних досліджень, створення простих приладів, конструкцій, науково-технічна творчість». «Природничо-математична освіта (STEM-освіта) в Україні може реалізуватися через усі види освіти, а саме: формальну, неформальну, інформальну (на онлайн-платформах), у STEM-центрах/ лабораторях (у тому числі віртуальних), шляхом проведення екскурсій, квестів, турнірів, конкурсів, олімпіад, фестивалів, практикумів, хакатонів».

Концепція передбачає зокрема «упровадження в освітній процес проектної діяльності, цифрових технологій, проблемного навчання (створення проблемних ситуацій, в яких здобувачі освіти самостійно шукають відповіді на питання)».

Багато необхідних кроків у бік розвитку STEM вже зроблено — держава приймає відповідні закони, Міністерство освіти та науки розробляє концепції, впроваджує STEM-лабораторії, є низка шкіл, які мають успіхи в реалізації STEM.

Значна кількість корисних матеріалів щодо STEM-освіти міститься на сайті Інституту модернізації змісту освіти. Інститут приділяє багато уваги STEM-освіті, зокрема впровадженню відповідних методик у закладах освіти.

Проте як і на Заході, всього цього виявляється замало для якнайширшого охоплення учнів цією освітою, отримання такого рівня знань та навичок у STEM-предметах, якого вимагає ринок праці, що швидко змінюється саме в бік технологізації.

Як у США, так і в інших країнах виявилося, що кількість учнів та студентів, зацікавлених у STEM, все ще залишається недостатньою. А випускники цих програм необов’язково вирішують робити кар’єру у STEM-професіях, а дефіцит STEM-вчителів з широкими сучасними знаннями збільшується з року в рік, і це не є позитивним з точки зору конкурентоздатності у світовій економіці.

При цьому в майбутньому від більшості людей вимагатимуться критичне мислення, технологічна грамотність, розуміння, як працюють складні системи. Для вирішення складних задач «погуглити» буде недостатньо, оскільки треба зрозуміти хоча б суть задачі. І для цього в людини має бути достатньо знань, щоб «погуглити» у себе в голові, а не просто в грандіозному сміттєзвалищі інформації, що є в Інтернеті.

Як же зробити, щоб нові покоління продовжували робити внесок у розвиток суспільства та економіки? Аналізуючи необхідні навички для майбутнього, на Всесвітньому Економічному Форумі у Давосі звернули увагу світу на раніше невідому тенденцію. З’ясувалося, що хоча дійсно зростатиме потреба у технологічних та вищих когнітивних навичках (до 2030 — у півтора раза), але є ще одна важлива група навичок, попит на які суттєво зростатиме (приблизно на чверть як у США, так і в Європі), — це соціальні та емоційні навички.

З цього стає зрозумілим, що від людини майбутнього вимагається не просто креативність, а й «прив’язаність» до своєї діяльності/проєкту та інших людей, здатність до співчуття (а це ключ до розуміння), особистісний підхід з урахуванням особливостей кожної людини (віку, інтересів, навичок та ін.), так званий емоційний інтелект.

З іншого боку, вже давно постає питання, як можна збільшити зацікавленість учнів до предметів STEM та покращити їх успіхи у вивченні предметів природничо-математичного циклу. Цього можна досягти, якщо зробити більший акцент на творчості учнів, надаючи їм необхідні навички, пов’язані з дизайн-мисленням, інноваційними підходами, критичним мисленням та вирішенням нестандартних задач нестандартними способами.

У цьому контексті й знадобилася нова концепція освіти. Запропонованим рецептом став STEAM, який спочатку виник як розширення STEM-освіти. А потім з’явилися також інші підходи до STEM-освіти, і на початковому рівні найбільш придатним нині вважається STREAM.

Найбільшого поширення STREAM поки набув у позашкільній освіті — яскравим прикладом є гуртки робототехніки. Але зараз відбувається впровадження STREAM і в основну шкільну програму.

Для ознайомлення з більш детальною історією та сучасним розвитком STEM/STEAM/STREAM освіти див. згадану книгу автора «STEAM-освіта майбутнього в Україні».

Що ж таке STREAM?

Спочатку згадаємо класичне визначення STEAM, яке дала Ж. Якман. Автор запропонував у книзі «STEAM-освіта в Україні» такий переклад цього визначення:

STEAM — наука та технології, що інтерпретуються через інженерію, мистецтва, гуманітарні та соціальні науки із застосуванням математики. (Слово «наука» у вузькому розумінні на Заході часто вживається як синонім терміну «природничі науки». А слово «мистецтва» має ширше значення, ніж у нас, — там це не тільки те, чим займаються митці, але про це далі.)

В Україні STEAM вже починають впроваджувати — і в початковій школі (перші кроки в дослідницькій діяльності, знайомство зі STEAM), і в середній та старшій (міжпредметні програми та профорієнтація для STEAM-предметів). Отже, серед задач початкової освіти — підготувати дітей до дослідницької діяльності та подальшого STEAM-навчання.

У педагогічній літературі зараз часто зустрічається таке трактування абревіатури STREAM: до STEAM додається літера R, що означає Reading (інколи додають також wRiting) — тобто читання та письмо. (Але інколи зустрічаються й інші трактування, зокрема робиться акцент на робототехніці як один з ключових елементів майбутнього суспільства — ми ще звернемося до цього нижче.)

Тому можна дати таке визначення STREAM:

STREAM — це напрям освіти, у якому природничі науки та технології інтерпретуються через інженерію, мистецтва, гуманітарні та соціальні науки із застосуванням математики, читання та письма.

На STREAM-заняттях діти вирішують задачі з життя, перевіряють власні ідеї та отримують впевненість у своїх силах, при цьому засвоюючи матеріал зі шкільної програми.

В контексті європейської інтеграції та наближення освіти до європейських стандартів варто додати, що зараз ми фактично повертаємось до ідеалів Відродження, коли такі винахідники та мислителі, як Леонардо, були одночасно великими митцями. 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Методика навчання дошкільників вправам з рівноваги

Сучасні інноваційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку

2-А, Б, Є Основи хореографії Тема "Хоровод – найдавніший вид народного танцювального мистецтва".