4 курс Педагогіка. Особливості організації життя і навчальної роботи з дітьми 6-річного віку в дитячому садку і школі
Особливості організації життя і
навчальної роботи з дітьми 6-річного віку в дитячому садку і школі.
Психологами встановлено, що вік від 6 до 7
років є перехідним між дошкільним і молодшим шкільним періодами. З приходом до
школи змінюється провідна діяльність шестирічного школяра – тепер праця, гра,
творчість підпорядковані навчанню.
Робота з шестирічними дітьми передбачає
обов’язкове врахування фізіологічних та психологічних особливостей.
Існує дві групи:
До
першої групи належать психологічні
особливості шестирічних дітей, на які педагог може спиратись під час
організації навчального процесу. Дитина прагне до визнання з боку дорослого і
намагається гарними вчинками заслужити це визнання. Шестирічна дитина
ініціативниа, намагається відшукати межі для “можна” та “не можна” в поведінці.
Дитина прагне все пояснити, прокоментувати, показати, йому подобається
запитувати і дізнаватися нове.
У
другій групі перелічені психологічні
особливості шестирічних дітей, які ускладнюють процес засвоєння ними нового
предметного змісту і прийняття норм шкільного життя. Дитина не може прийняти та
засвоїти всі норми шкільної поведінки, часто порушує межі норм. Дитина прагне в
усьому бути першою, але не може при цьому адекватно оцінити свої уміння. Вона
часто відчуває труднощі у взаємодії з однолітками. Емоційно важко сприймає
власні невдачі, але виявляє ініціативу в критиці однолітків.
Психологи (Л.А.Венгер, Я.Л. Коломенський,
В.С. Мухіна) у своїх працях розкривають характерні
особливості дітей шестирічного віку:
1. У дітей цього
віку достатньо розвинене мовлення.
2. Для них
характерна пізнавальна активність.
3.У шестирічок
переважає недовільна увага, хоча вони можуть і довільно регулювати свою
поведінку, зосереджувати увагу на тому, що їх приваблює.
4. Це час
інтенсивного розвитку пам’яті.
5.Шестирічки – і
реалісти, і фантазери. Їхня уява має велику варіативність та відіграє важливу
роль.
6.Діти дуже
довірливі. Мають почуття сорому, гордості. Їхня внутрішня позиція у ставленні
до себе: “Я – хороший”.
7.Прагнення до
позитивних взаємин із дорослими організовує поведінку дітей-шестирічок. Бажання
заслужити схвалення дорослих і симпатію товаришів є одним із основних мотивів
поведінки.
8. У шестирічок
почуття переважають над розумом. Їхнє життя це постійні хвилювання з кожного
приводу.
9.Дітям цього віку
не вистачає сили волі. Мотиви “хочу” і “потрібно” вступають у суперечність. Щоб
зберегти гарні стосунки з дорослими, дитина інколи обманює.
10.
Працездатність у
шестирічок є невеликою, тому для них необхідно створити особливий режим праці і
відпочинку, використовувати індивідуальний підхід, постійний медичний нагляд.
Особливо негативно впливають на працездатність шестирічок шум і галас.
11. Діти з готовністю
виконують вимоги вчителя. Тому потрібно, щоб педагогічний вплив був спрямований
на виховання моральних якостей особливості дитини.
12.Адаптація до
нових умов – складний період для малюків. Вони напружені психологічно і
фізично.
13. За даними досліджень,
для шестирічок із нормальним розвитком характерною є висока розумова
активність. Проте майже у кожному класі зустрічаються діти із затримкою
розумового розвитку. З ними необхідно багато працювати і не ототожнювати їх із
категорією розумово відсталих дітей.
14.Шестирічки
люблять веселитися і пустувати. Це їхній природний стан.
15. Є категорія дітей
із невротизмом, неврозом, неврозом страху, неврозом нав’язливих станів,
неврозом нетримання сечі (енурез), заїканням. Тільки особлива турбота вчителя,
доброзичливий стиль спілкування з цими дітьми в колективі сприятиме
попередженню та подоланню їхніх негативних психічних станів.
16.У цьому віці вже
є лідери: справжні і неформальні. Педагогу дуже важливо спрямувати дітей до
справжнього лідера.
17. Звісно, велике
значення для розвитку шестирічок має навчання, але особливе місце в їхньому
житті посідає гра. Усвідомлену мету шестирічкам найлегше побачити у процесі
гри. Ставлення до гри і правила гри є у цьому віці своєрідною школою соціальних
відносин. Гра розвиває здібності дітей аналізувати свої дії, вчинки, мотиви, а
також співвідносити їх з діями, вчинками та мотивами інших людей.
Особливості
організації роботи з шестирічними першокласниками
У чому має полягати зміст підготовки?
Щоб стати учнем, дитина, окрім засвоєння загально
навчальних умінь, повинна досягти певного рівня психічного і
соціально-морального розвитку, а саме:
- уміти вчитися, тобто володіти початковими способами навчально-пізнавальної діяльності, прагнучи до їх вдосконалення і збагачення;
- мати мотиваційну основу учіння, тобто хотіти вчитися;
- мати достатню розвинену волю, тобто здатність мобілізувати зусилля для вирішення різноманітних завдань;
- усвідомлювати свій суспільний обов’язок учня;
- бути готовим жити в колективі; активно включитися в колективну пізнавальну й суспільно-корисну діяльність;
- бачити себе очима товаришів, учителів, близьких людей і прагнути до самовдосконалення.
Певна річ, всі ці якості набуваються не
відразу, а поступово, як наслідок цілеспрямовано організованої педагогом
колективної діяльності дітей на кожному занятті.
Своєрідність організації життя.
Турбота про здоров’я – одне з
найважливіших завдань в організації навчання першокласників. Цю думку
неодноразово підкреслював у своїй праці В.О. Сухомлинський: « Я не боюсь ще раз
повторити: турбота про здоров'я – це найважливіша праця вихователя. Від
життєдіяльності, бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд,
розумовий розвиток, міцність знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої
турботи і тривоги про дітей протягом перших 4-х років навчання, то добра
половина їх – про здоров'я».
Психолого-педагогічні поради для батьків
першокласників.
Для підтримання пізнавальної активності:
-
заохочувати всі
зусилля дитини, а саме її бажання пізнавати нове;
-
важливо
відповідати на всі запитання дитини, займатися з нею тим, що їй подобається;
-
уникати
стереотипів та шаблонів у роботі, розвивати творчість вихованців.
З метою запобігання формуванню негативного
образу «Я» дитини бажано:
- уникати негативних оцінок дитини,
результатів її діяльності;
- порівнювати результати роботи дитини
тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей;
- не смикати дитину щохвилини, не говорити
їй про її недоліки, не пригнічувати ініціативу дитини;
- не плутати поняття «хороша» і «зручна»
дитина;
- прагнути, щоб кожна дитина в процесі ви
ховання , спілкування з вчителем, батьками почувалася захищеною.
Пам'ятайте, що діти – не просто
продовжувачі ваших вмінь, знань, здібностей. Кожна дитина має право на
реалізацію своїх потенційних можливостей на власну долю.
Комментарии
Отправить комментарий