4-Є (Спеціалізація ФІЗО) Плавання. Тема "Ігри у воді"



ІГРИ У ВОДІ
Гри у воді широко використовуються в навчанні плаванню дітей дошкільного віку з найперших занять. Вони сприяють освоєнню дітей у воді. Граючи у воді, малята звикають до неї, непомітно звільняються від почуття страху й у результаті виконують різні рухи і пересування у воді  без зайвої напруги. Крім того, ігри у воді використовуються і як метод закріплення й удосконалення окремих навичок рухів способу плавання. Вони сприяють також вихованню у дітлахів сміливості, рішучості, впевненості у своїх силах, ініціативності.
Ігри, наведені нижче, можна проводити з дітьми вже з 3-4-років. При виборі гри вихователь повинен враховувати вікові особливості дітей, кількість їх у групі, фізичну підготовленість і ступінь володіння навичками пропонованих рухів кожним учасником гри.
Ігри підбираються відповідно до поставленої освітньо-виховної задачі й умов проведення (берег, глибина води, устаткування місця, температура води). Чим прохолодніша вода, тим коротша й рухливіша повинна бути гра. Необхідно, щоб в іграх брали участь одночасно всі діти, що знаходяться у воді. Ігри повинні містити в собі вже відомі рухи.
Вихователь повинен здійснювати постійний контроль над дітьми і бути, готовим здійснити в разі потреби допомогу, для чого вибирає зручне місце для керівництва грою і спостереження за всіма дітьми.
Пояснення гри і її розучування рекомендується проводити спершу на суші. При цьому дітям треба повідомити назву гри, коротко викласти її зміст і правила. Після цього проводити гру у воді. Якщо гра проводиться перший раз, вихователю варто прийняти в ній особисту участь.
          Ігри для ознайомлення з властивостями води
«Море хвилюється». Глибина води по пояс.
Задача гри: допомогти дітям освоїтися на воді, познайомитися з її опором.
Опис. Діти шикуються у колоні по одному. По команді вихователя «Море хвилюється!» вони розбігаються в довільному напрямку (їх «розганяє вітер»), роблять будь-як рухи рук, занурюються. Коли вихователь вимовить: «Вітер стих, море заспокоїлося!», діти повинні швидко зайняти свої місця в колоні.
Правила. Вихователь говорить: «Раз, два, три — от на місце встали ми». Той хто не знайшов за цей час свого місця в колоні відзначається вихователем як неуважний.
Методичні вказівки. Можна використовувати шикування в коло, в одну шеренгу. 
«Хвилі на морі». Глибина води по пояс.
Задача гри: допомогти дітям руками відчути опір води.
Опис. Діти шикуються в коло на відстані витягнутих рук. Руки відведені вправо (вліво), лежать на поверхні води, долоні повернені по напрямку руху рук. Одночасно з поворотом тулуба діти проносять руки під самою поверхнею води в протилежну сторону — утворяться хвилі. Рух продовжується безперервно то в одну, то в іншу сторону.
Правила. Не можна опускати руки глибоко у воду.
Методичні вказівки. Для одночасності виконання  вправи діти вголос промовляютьь:  «У-ух, у-ух».
«Невід». Глибина води по пояс.
Задача   гри: допомогти освоїтися з опором води.
Опис. Граючі (риби) розташовуються в обмеженому просторі. Двоє рибалок, взявшись за руки, за сигналом вихователя біжать за рибкою, намагаючись оточити її. Кожна піймана риба включається в ланцюг рибалок. Так поступово складається невід. Гра кінчається, коли усі риби будуть переловлені.
Правила. Не можна ловити рибу розірваним неводом. Не можна  штовхатися,  топити  один одного,  хапати  за   руки,  тулуб.
Методичні вказівки. Пійманий останнім являється найшвидшою рибкою.
«Каруселі». Глибина води до колін, по пояс.
Задача гри: сприяти освоєнню рухів у воді (ходьба і біг).
Опис. Взявшись за руки, діти утворюють коло. За сигналом вихователя вони починають рух по колу, поступово прискорюють крок .
Після цього біжать по колу (1-2 рази). Потім вихователь вимовляє: «Тихіше, тихіше, не спішить, карусель зупиніть». Діти поступово сповільнюють крок і зі словами «От і скінчилася гра. Зупинка - раз і два» - зупиняються.
Гра повторюється з рухом у протилежну сторону.
Правила. Не можна відпускати руки, падати у воду.
Методичні вказівки. Глибину води можна збільшувати, пояснюючи на прикладі, що опір води при русі зростає більше, коли велика частина поверхні тіла знаходиться під водою.
«Карасі і коропи». Глибина води по коліно.
Задача  гри: учити дітей вільно пересуватися у воді.
             Опис. Вихователь розділяє граючих на дві рівні групи. Діти стають у шеренги спиною друг до друга, після чого присідають. Відстань між шеренгами 0,5-1 м. Для кожної шеренги заздалегідь намічається напрямок, у якому треба бігти. Одна шеренга - карасі, інша - коропи. Вихователь у довільному порядку вимовляє слова. Названа команда (шеренга) негайно піднімається і біжить у зазначеному напрямку. Діти іншої команди піднімаються, повертаються і доганяють тих, що тікають, намагаючись доторкнутися до них рукою. Дитина, до якої торкнулися рукою, зупиняється. За сигналом вихователя усі зупиняються, повертаються на колишні місця і гра починається спочатку.
Правила. Знаходячись у шерензі, не можна обертатися назад. Під час перебіжки не можна штовхати один одного. Після сигналу вихователя про зупинку не можна продовжувати біг.
Методичні вказівки. Гру можна проводити і при глибині води по пояс. У цьому випадку, шикуються в шеренгах, діти не присідають. Будувати шеренги краще по зросту, щоб їхні праві фланги знаходилися друг проти друга. Ту саму команду можна викликати іноді і два рази підряд. Слова «карасі» і «коропи» вихователь повинен вимовляти повільно, розтягуючи перші склади слова і швидко вимовляючи останні.

Ігри з зануренням у воду з головою
«Фонтан». На мілкому місці.
Задачі гри: навчити дітей не боятися водяних бризів, не відвертатися від них.
Опис. Тримаючи за руки, діти утворюють коло. Вони опускають руки, приймають положення упора лежачи позаду. За сигналом вихователя всі одночасно починають рух ногами, піднімають фонтан бризів.
Правила. Не можна відвертатися від бризів, задкувати назад, вставати.
Методичні вказівки. Варіант: гра може проводитися і як вправа для оволодіння рухами ніг при плаванні кролем. При цьому діти стежать, щоб бризів не було, а на поверхні води показувалися тільки пальці ніг.
«Щука». Глибина води по пояс.
Задача гри: учити дітей сміливо занурюватися у воду, допомогти освоювати занурення з головою.
Опис. Діти ходять або бігають по дну басейну в довільних напрямках, допомагаючи собі руками, зображуючи рибок. Щука стає спиною до басейну на березі або в куті басейну. За  сигналом «Щука пливе!» діти зупиняються і занурюються у воду до підборіддя. Щука уважно стежить за виконанням завдання. Рибку, що неправильно виконала завдання,   щука   веде  до  себе.   Пійманий   стає   щукою.
Гра повторюється 3-4 рази, за рибками всякий раз випливає вже інша щука.

 «Хоровод». Глибина води по пояс.
Задача  гри: учити занурюватися з головою у воду.
 Опис.  Граючі,  взявшись за руки, утворять коло.
Повільно пересуваючи по колу, вони хором вимовляють:
                      Ми йдемо, йдемо,       Порахуємо до п'яти,
                      Хоровод ведемо,         А-ну, спробуй нас знайти!
Хоровод зупиняється, діти хором рахують до п'яти і відпускають руки. При слові «п'ять» всі одночасно занурюються з головою, після чого встають. Гра продовжується, але з рухами в іншу сторону.
Правила. Переможеним вважається той, хто не занурився з головою в воду.
Методичні вказівки. При повторенні гри можна використовувати речитатив:
Раз, два, три, чотири, п'ять —
От ми сховаємося знову.
Можна запропонувати дітям під водою рахувати про себе до п'яти. Тоді за правилами гри встати буде дозволено, тільки порахувавши під водою до п'яти.

Ігри з видихом у воду
«Жвавий м’ячик». На мілкому місці.
Задача гри: сприяти оволодінню тривалим, поступовим видихом.
Опис. Діти стають в одну шеренгу на відстані витягнутої руки один від одного. Кожен має м’ячик або тенісну кульку. Прийнявши положення упора лежачи попереду, діти кладуть його на поверхню води на лінії рота. Роблячи видих, дують на нього, намагаючись відігнати якнайдалі від себе. Потім йдуть за м'ячем по дну на руках, роблячи кількаразовий вдих і видих. По команді вихователя усі залишаються на своїх місцях, перестають дути на м'яч. З'ясовується, чий м'яч відплив далі всіх, - це самий «жвавий м’ячик». Гра продовжується.
Правила. Не можна заважати один одному, дути на чужий м'яч.
Методичні вказівки. Спершу можна гру проводити без просування на руках уперед за м'ячем. У такому випадку всякий раз робиться тільки один видих.
Гра може бути проведена і на глибокому місці (вода по груди).  Тоді  граючі просуваються за  м'ячем,  йдучи  по дну. Вихователь стежить за тим, щоб діти виконували поступовий видих.
«Качелі». Глибина води по пояс.
Задача  гри: сприяти оволодінню видихом у воду.
Опис. Діти шикуються парами, взявшись за руки, обличчям один до одного. По черзі присідаючи, кожний із граючих занурюється у воду з головою, робить видих у воду, по 3-4 рази.
Правила. Не можна відпускати руки, затримувати свого товариша під водою.
Методичні вказівки. Граючі пари розташовуються боком до вихователя.

Ігри з відкриванням очей у воді.
«Сміливі діти». Глибина води по пояс.
Задача   гри:  навчити занурюватися  головою  у  воду з: відкритими очима.
Опис. Діти шикуються у коло, тримаючись за руки, хором вимовляють:
 Ми діти і сміливі, сміливі, умілі.  Якщо захочемо - через воду подивимося.
Потім опускають руки й усі разом занурюються у воду з відкритими очима. Гра повторюється 3-4 рази.
Методичні вказівки. Для контролю виконання можна пропонувати дітям розглянути який-небудь предмет у воді.

Ігри з ковзанням
«Я пливу». Глибина води по пояс.
Задача гри: сприяти оволодінню горизонтальним положенням тіла у воді.
Опис. Діти в розімкнутій колоні по одному кроком пересуваються уздовж стінок басейну. За сигналом їм пропонують повернутися обличчям усередину басейну і будь-яким способом відірвати ноги від дна або зобразити плавання на груди. За сигналом, діти повертаються на свої місця в колоні і продовжують просування уздовж стінок басейну.
Правила. Не можна штовхати один одного. Той, хто не виконав завдання виводиться з води на час одного повторення гри.
Методичні вказівки. Пояснюючи гру, вихователь показує, якими способами варто досягати горизонтального положення у воді (лежачи в упорі попереду, лежати на воді, ковзати й ін.). Але ці положення не треба дітям нав'язувати, сковуючи їхню винахідливість.
 «Дзеркальце». Глибина води по пояс.
Задача гри: повторювати, закріплювати освоєні раніше вправи.
Опис. Тримаючись за руки, діти йдуть по колу, хором вимовляють:
Рівним колом один за одним,                    Та що Петрик нам покаже,
Будем йти, не поспішати,                            Будемо швидко повторювати.
Після слів «Будемо швидко повторювати» усі зупиняються, ведучий усередині кола, виконує який-небудь рух — занурення у воду з головою, видих у воду, ковзання і т.д. Діти повинні повторити цей рух за ним, після чого призначається новий ведучий і гра продовжується.
Методичні вказівки. Першого ведучого призначає вихователь, наступного вибирає попередній ведучий. Ковзання в цій грі, якщо коло мале, варто виконувати по радіусах від центра кола тобто повертаючи попередньо спиною в коло.
  
РОЗВАГИ У ВОДІ
Сісти і  встати без  допомоги  рук.   Глибина  води  по коліна.
«Горобчики у воді». Стрибати вперед на двох ногах, намагаючись вискочити вище поверхні води. На дрібному місці.
 «Коробочка». Присівши, руками обхопити гомілки, підборіддя на поверхні води. Зробити глибокий вдих, затримати подих, голову опустити під воду — «у коробочки закрили кришечку».
«Чаплі». Глибина води по коліно. Ходити по дну високо піднімаючи коліна.
«Футбол у воді». На мілкому місці, йдучи в колоні по колу, розприскувати воду ногами.
«Тюлені». Прийняти упор лежачи попереду. Злегка відіпхнувши нагору, проводячи руки назад до стегон, намагатися сковзати вперед, голова при цьому опущена у воду.
«Жаби». Глибина води по коліно. З глибокого присідання, випрямляючи ноги, робити поштовхом двох ніг стрибок уперед на руки, лягаючи на воду. Підтягти ноги на рівень рук, повторити рух 4-5 разів.
«Перекидання м'яча». Глибина води по пояс. Діти розташовуються по колу і перекидають один одному м'яч двома або одною рукою без затримки. При ловінні м'яча треба до нього підбігати, можна падати у воду.
 «Катання на колах». Глибина води по пояс. Довільно сісти, лягти на надуте гумове коло і покататися на ньому, як на човнику, підгортаючи руками — веслами.
 «Гвинт». Глибина води по груди. У ковзанні робити повороти з груди на спину і навпаки. Робити перекид уперед без опори руками об дно.                              



Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Методика навчання дошкільників вправам з рівноваги

Сучасні інноваційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку

2-А, Б, Є Основи хореографії Тема "Хоровод – найдавніший вид народного танцювального мистецтва".