ТЕМА. Дитячі садки Ф. Фребеля. Будинок М. Монтессорі.
План.
1. Дитячі садки Ф. Фребеля.
2. Будинок М. Монтессорі.
Рекомендована література
1.Поніманська
Н.І. Дошкільна педагогіка. С.90-91, 107-110.
1.
Дитячі
садки Ф. Фребеля.
Багато однодумців знайшов німецький педагог Фрідріх-Вільгельм Фребель (1782-1852), який звернувся
до батьків і вихователів зі словами: «Будемо жити для наших дітей». Вихований
на класичній німецькій філософії, Фребель вважав, що виховання повинно мати
чітку методологічну основу, кожен педагог має усвідомлювати мету виховання,
добираючи на цій основі найефективніші засоби і методи розвитку дітей.
Фребель виходив з того, що
головним призначенням людини є усвідомлення в собі божественного начала, добровільне
виявлення його у своєму житті. Для цього людина має пізнати себе, Бога і
природу. Метою виховання він вважав розвиток природних здібностей дитини, у
якої є зачатки духовних спрямувань, почуттів, прагнень. Внутрішні її потенції
з часом мають виявитися назовні, тобто у вчинках людини: «Все внутрішнє
пізнається внутрішнім... за зовнішнім і через зовнішнє». Стаючи реальністю,
внутрішні вияви розвиваються, стають досконалішими. Отже, виховання є
прагненням до досконалості.
Вважаючи надзвичайно
важливими етапами розвитку дитини немовлячий та дошкільний вік, Фребель
обґрунтував необхідність взаємодії сімейного та дошкільного виховання і роль
дитячого садка як продовжувача лінії виховання дитини в сім'ї, яке має
оберігати, творити особистість. За його переконаннями, дитячий садок дає
дитині те, чого сім'я дати не може, — спільне з однолітками життя: «...єднання
сімейного і шкільного життя є незмінна умова людського виховання в цей період».
У 1837 р. у м. Бланкенбург
(Тюрінгія) Фребель заснував заклад для дітей дошкільного віку, якому в 1840 р.
дав назву «Дитячий садок». Проіснувавши 7 років, заклад було закрито через
брак коштів. Однак Фребель продовжував втілювати цю ідею, займаючись
підготовкою педагогів, «дитячих садівниць», яких нині називають вихователями.
Значну увагу приділяв Ф.-В.
Фребель засобам і методам дошкільної освіти, догляду за тілом, різним видам фізичної
діяльності дитини. Основою педагогіки дитячого садка, на його думку, має бути
гра, завдяки якій дитина, наслідуючи дорослих, вправляється у правилах і нормах
моралі, тренує волю, розвиває фантазію і творчість. Він розробив дидактичний
матеріал для розвитку сенсорики та пізнання навколишнього світу - - так звані
«дари». Перший з них — невеликі за розміром різнокольорові м'ячі з м'якої
шерсті, щоб дитина могла взяти в руку, їх форма — куля — символізує
нескінченість, рух, «єдність у єдності». Другий дар — невеликі дерев'яні куля,
куб і циліндр із однаковим діаметром — мають знайомити дитину з різними
формами предметів. Третій — куб, поділений на вісім кубиків — ілюструє уявлення
про ціле і його складові частини. Четвертий, п'ятий і шостий дари — кубики,
поділені відповідно на вісім плиток, двадцять сім маленьких кубиків, також
поділених на дрібніші частини. Завдяки «дарам» діти отримують елементарні уявлення
про найрізноманітніші геометричні тіла, необхідні для будівельних ігор, та про
форму, величину, просторові відношення, числа.
Ця методика («система
Фребеля») набула поширення в інших країнах, а виховательок дитячих садків
називали « фребелічками ».
2.
Будинок
М. Монтессорі.
Цілісна
психолого-педагогічна система індивідуального виховання дітей дошкільного віку
була запропонована італійським педагогом Марією Монтессорі (1870—1952).
Головними характеристиками цієї системи є особистісно-орієнтована мета (дитина
— в центрі виховання), творчо-продуктивний зміст навчання, свобода у вихованні.
Крім спостережень М. Монтессорі за дітьми, ця система увібрала в себе
гуманістичні традиції Ж.-Ж. Руссо, Й.-Г. Песталоцці, Ф. Фребеля, які надавали
особливої значущості вродженому потенціалу дитини та її здатності розвиватися
в умовах свободи і любові. Своєрідність педагогічної філософії М. Монтессорі
полягає в тому, що дитинство для неї є не просто періодом життя, а іншим
полюсом природи людини, тому дорослий залежить від дитини настільки, наскільки
дитина залежить від нього. Мета виховання полягає у сприянні виявленню нових
законів життя дитини.
Філософська концепція
індивідуального виховання М. Монтессорі не тотожна філософії індивідуалізму,
вона розкриває і закономірності формування вміння жити в суспільстві, що
полягає у згуртуванні індивідів у соціальне ціле, розвитку духовної потреби у
повазі індивідуальності і прав людей.
М. Монтессорі вважала, що в
духовному розвитку дитини особливе значення мають універсальні (обов'язкові
для всіх дітей) та індивідуальні за часом виникнення і тривалістю у кожної дитини
сенситивні періоди. Дитина повинна не тільки жити, а й творити в собі людську
особистість, адже в цьому полягає її індивідуальність. Цінність людини не в
тому, як її виховали, а в тому, як вона себе виховує, і цього слід учитися
змалку. Один із провідних принципів педагогіки М. Монтессорі — «Допоможи мені
це зробити самому» — ілюструє те, що дорослий не вчить дитину, а допомагає їй
пізнавати навколишній світ. Головною умовою при цьому є свобода і
самостійність, оскільки несамостійна людина не може бути вільною.
Організація процесу
самовиховання у системі Монтессорі передбачає опору на індивідуальність.
Дитина є особистістю, яка розвивається, тому не слід мати ніяких упереджень
щодо неї, оскільки у кожній дитині є невичерпні потенційні можливості. Педагог
має аналізувати, на якій стадії розвитку перебуває дитина, прогнозувати найближчі
та віддалені перспективи її становлення. Кожна людина має свої схильності,
власне покликання. Саме вони, а також загальнолюдські якості повинні поступово
розвиватися в дитині.
Стрижнем практичного методу
М. Монтессорі є такі ідеї:
- свобода у вихованні;
- розвиток індивідуальності;
- визнання зовнішніх відчуттів основою вищих рівнів людського життя, що
вимагає їх виховання в ранньому дитинстві.
Період дошкільного дитинства,
на думку М. Монтессорі, є найсприятливішим для повноцінного розвитку під
впливом навчання і виховання. Можливості дитини в навчанні безмежні, однак,
маючи від народження певні задатки, вона може розвинути їх лише у правильно
організованому середовищі і спілкуванні з дорослими. Дошкільник має багато
специфічних якостей, які допомагають йому активно сприймати світ: підвищену
здатність до сприймання, запам'ятовування, збереження інформації, впорядковування
і творчого використання матеріалу.
Дитина може розкрити
педагогу себе і розвинути свідоме самоуправління поведінкою, яке є основою
відповідальності, але тільки в атмосфері особистісної свободи. Тому Монтессорі
намагалася у своїй школі створити умови для розвитку свідомої самодисципліни
дитини.
Головними умовами цього вона
вважала усвідомлення дитиною свободи власних дій, невтручання в діяльність
інших дітей, вправляння в зміцненні волі, вільний вибір діяльності, відсутність
надмірної опіки з боку дорослих. Індивідуальна відповідальність пов'язана з
поведінкою у колективі, із взаєминами дітей, почуттям відповідальності за
власну поведінку і правила колективної діяльності.
Монтессорі не лише
обґрунтувала метод індивідуального виховання, а й розкрила закономірності
вміння жити в суспільстві («згуртування в соціальне ціле»). Досягти цього, за
її переконаннями, можна через розвиток духовної потреби в повазі
індивідуальності і прав людей, рівних собі. У цій справі особливо важливою є
роль вихователя -дослідника, експериментатора, аналітика, організатора. М.
Монтессорі стверджувала, що педагог має бути особистістю, яка постійно
розвивається і прагне розкрити свій потенціал, володіє вмінням самодослідження
і баченням дитини в розвитку. Тому в процесі підготовки вчителя важливо
виховати в нього інтерес до людини, вміння бачити в кожній дитині неповторну й
унікальну особистість, спостерігати за її розвитком. Учитель повинен навчитися
підтримувати довірливий зв'язок з дитиною, а для цього він має бути привабливим
і цікавим для вихованців. Узагальнену вимогу до особистісного і професійного
рівня вихователя містить формула Монтессорі: бути «життєво важливою частиною
світу дитини».
Система практичної педагогіки М. Монтессорі заснована
на методі індивідуального спостереження за дитиною і полягає в створенні для
неї педагогічного «підготовленого середовища», яке має живити її індивідуальний
розвиток, задовольняти її потребу в саморозвитку і розкривати для дорослих її
можливості. Важливим компонентом підготовленого середовища є дидактичний
матеріал, розроблений педагогом з метою розвитку фізичних і психічних функцій
дитини: інтелекту, волі, уваги, творчості, навчання письма та елементарної
математики. Дидактичний (навчальний) матеріал допомагає впорядкувати попередньо
набутий досвід і є засобом пізнання
світу, усвідомлення його
закономірностей. Різні його види відкривають дитині доступ до різних
сфер культури людства. За його допомогою дитина сприймає інформацію про
навколишній світ органами зору, слуху, дотику тощо. Привабливість дидактичних
матеріалів розвиває інтерес до них і дій з ними. І прагне до самостійної
діяльності, потребуючи лише незначної допомоги, опосередкованого керівництва
старших. За переконаннями М. Монтессорі, надзвичайно важливою є педагогічно раціональна методика
використання дидактичного матеріалу. Л. Монтессорі набули всесвітнього визнання
завдяки цілісності психолого-педагогічного погляду на особистість, опорі на
самостійність та індивідуальність дитини, віри у величезні
потенційні можливості її розвитку.
індивідуальність дитини, віри у величезні потенційні
можливості її розвитк
Комментарии
Отправить комментарий