2-Є (спеціалізація ФІЗО) Тема. Використання корегуючих вправ для профілактики плоскостопості, формування правильної постави.
Використання коригуючих вправ для профілактики
плоскостопості, формування правильної постави
1.
Профілактика плоскостопості.
Велике
значення в закладах дошкільної освіти приділяється попередженню такого
захворювання як плоскостопість.
Плоскостопість
є надзвичайно поширеною патологією серед дітей: близько 65% дітей страждають
цим захворюванням. Виникає воно внаслідок різноманітних причин, і веде до болю,
деформації стоп і порушень роботи опорно-рухової системи. Спочатку
плоскостопість викликає лише незначні незручності, але прогресуючи, може значно
вплинути на повноцінне життя та працездатність. Плоскостопість у дітей веде до
викривлення хребта, і лише своєчасно встановлений діагноз може допомогти
зупинити хворобу та скорегувати деформацію стопи. Вроджена плоскостопість у
малюків є досить великою рідкістю. Найчастіше на її розвиток впливає цілий ряд
причин, найважливішою з яких є носіння незручного взуття. Щоб дитяча ніжка
формувалася правильно, задник взуття повинен бути жорстким, каблук — 0,5 см. Не
можна купувати дитині взуття на повністю плоскій підошві. Негативно впливає на
формування стопи і взуття з вузьким або тупим носком, зайво пружна підошва
кросівок, яка звільняє стопу від природної навантаження.
Комплекси вправ при
плоскостопості
По формi
розрiзняють нормальну, сплощену, плоску стопу. Для покращення координацiї рухiв
спецiальнi вправи потрiбно чергувати з загальнорозвиваючими для всiх м’язових
груп та намагатися вирiвнювати тонус м’язiв, якi утримують стопу у правильному
положеннi.
Для корекцiї
положення стопи використовують вправи з поступово зростаючим навантаженням,
протистоянням, навантаженням на стопи та з предметами (захват пальцями
камiнцiв, кульок, олiвцiв, перекладання їх тощо).
Для
закрiплення корекцiї застосовують рiзноманiтнi види ходи (навшпиньки на п’ятах,
на зовнiшнiй поверхнi стопи, паралельною постановкою стоп, хода по пiску).
Усi спецiальнi
вправи потрібно виконувати у поєднаннi з вправами на виховання правильної
постави та загальнорозвиваючими iз врахуванням стану здоров’я та фiзичного
розвитку.
Вправи з вихiдного положення лежачи на спинi:
1. Почергове та одночасне
вiдтягування носкiв.
2. Зiгнути ноги, опертися стопами
об пiдлогу. Розвести п’яти та звести. Пiсля серiї рухiв – розслаблення.
3. Почергово та одночасне
пiдняття п’ят вiд опори.
4. Покласти зiгнуту в колiнi ногу
на колiно iншої напiвзiгнутої ноги. Коловi рухи стопи в один та iнший бiк.
5. Ковзаючі рухи стопою однiєї
ноги по гомiлцi iншої, охопивши гомiлку.
Вправи з вихiдного положення сидячи:
1. Ноги зiгнутi, стопи
паралельнi. Пiдняття п’ят (одночасне та почергово).
2. Тильне згинання стоп
(одночасне та почергове).
3. Покласти одну ногу стопою на
колiно прямої iншої ноги. Коловi рухи стопою в обидва боки. Поміняти положення
ніг.
4. Ноги прямi. Згинання та
розгинання стоп.
5. Захоплення пальцями стоп
дрiбних предметiв та перекладання їх на iнше мiсце.
6. Сидячи “по-турецьки”,
пiдiгнути пальцi нiг. Нахиляючись вперед, встати з опорою на тильну поверхню
стоп.
7. Сидячи в упорi ззаду
розвести колiна та пiдтягнути стопи до повного торкання пiдошвами.
Вправи з
вихідного положення стоячи:
1. Стопи паралельнi, на вiдстанi
ширини стопи, руки на пояс. Пiднiматися на носках одночасно та почергово.
Перекат з п’яти навшпиньки та навпаки.
2. Стопи паралельнi.
Перекат на зовнiшнi межi стопи та навпаки.
3. Носки разом, п’яти вбiк.
Напiвприсiдання та присiдання у поєднаннi з рухами рук вперед.
4. Стопи паралельнi, руки на
пояс. Почергове пiднiмання п’ят.
Вправи в русi:
1. Хода навшпиньки.
2. Хода на зовнiшнiх сторнах
стоп.
3. Хода у положеннi носки
всередину, п’яти назовнi.
4. Хода у положеннi носки
всередину, п’яти назовнi, з почерговим пiдняттям навшпиньки.
5. Хода на носках на
напiвзiгнутих ногах.
6. Хода на носках з високим
пiднiманяям колiн.
7. Хода по ребристiй дошці, по
канату, по доріжці здоров’я (каштани, пластикові корки) .
2.
Формування правильної постави.
Питання
формування правильної постави у дітей досліджували В. Бєлєнький, Т. Едемська,
А. Казьмін, І. Кон, Г. Кроковяк, І. Мілюкова, Н. Чорна. Свої праці аспекту
впливу фізичних вправ на формування постави присвятили О. Каптелін, А. Лапутін,
М. Носко.
Під правильною
поставою розуміємо позу людини, звичайну, невимушену, без зайвого напруження;
тулуб та голова мають вертикальне положення, хребет утворює хвилеподібну лінію,
контури грудної клітки вип’ячені вперед, живіт злегка підтягнутий, п’яти разом,
пальці нарізно, ноги розігнуті у колінних і кульшових суглобах.
Звісно,
вирішальну роль у поставі відіграє хребет, оскільки він є віссю тіла і
сполучною ланкою всіх частин скелета. Провідними факторами, що визначають
поставу людини, є положення і форма хребта, кут нахилу тазу і ступінь розвитку
мускулатури. Постава дитини починає визначатися з моменту її самостійних спроб
стояти. Спираючись на дані досліджень В. Анісімової, Є. Аркіна, В. Штефко,
відмітимо, що фізіологічні вигини хребта у дітей формуються до шести-семи
років. Окостеніння хребців ще не відбулось, і хребет дуже еластичний. У зв’язку
з цим за несприятливих умов зовнішнього середовища можуть виникнути різні порушення
постави, які характеризуються такими ознаками: голова опущена, спина зігнута,
плечі висунуті вперед, що в майбутньому може призвести до викривлення хребта.
Загалом вади хребта можуть бути наступними: кругла спина, плоска, плоско
ввігнута, увігнуто-кругла, викривлений хребет (сколіоз).
Причини
порушення постави. Оскільки усі м’язи
хребта в дошкільному віці мають ще відносну слабкість, то тривала статична
сидяча, а також неправильна поза, невідповідність розміру столика, стільця
зросту дитини можуть призвести до надмірного збільшення чи зменшення
фізіологічних вигинів хребта (у шийному, грудному чи поперековому відділі) або
до його викривлення. Також у цьому віці хребет чутливий до фізичної діяльності
з поштовхами, різкими рухами, до стрибків без попередньої розминки, до
нерівномірного навантаження на праву та ліву сторони. Гіподинамія також може
бут причиною порушень постави, оскільки м'язи не отримують потрібного фізичного
навантаження і поступово стають слабкими і в'ялими. Означені чинники прийнято
класифікувати як зовнішні (відмітимо, що їх можна регулювати).
Однак є ще й
внутрішні причини порушень хребта. Серед них: різна довжина ніг, що спричинює
розвиток перекосу хребта і зсув центру ваги на одну ногу; дефекти зору чи слуху
(намагаючись краще побачити чи почути, людина «скривлюється»); захворювання,
які безпосередньо мають вплив на кісткову тканину (радикуліт, туберкульоз, рахіт).
Також порушення постави у дітей можуть бути пов'язані з вродженими причинами:
наприклад розлад внутрішньоутробного розвитку нерідко призводить до
недорозвинення одного або декількох хребців.
Основні правила формування нормальної красивої постави:
1. Забезпечення зміни
сидячої діяльності кожні 5-7 хвилин.
2. Правильний за
розміром підбір робочого місця.
Є. Вавилова
окреслила вимоги щодо добору меблів для дитини у ДНЗ.
Вони мають
відповідати віковим та індивідуальним особливостям дітей. Конструкція столу і
стільця повинна забезпечувати, по-перше, опору для тулуба, рук і ніг, по-друге,
симетричне положення голови і плечового пояса. Так, наприклад, довжина сидіння
стільця повинна відповідати довжині стегон, висота його ніжок – довжині
гомілок.
3. Стимулювання
активної фізичної діяльності дітей та рухливого способу життя (ранкова
гімнастика, фізкультхвилинки, динамічні паузи між заняттями, рухливі ігри на
прогулянках, щоденне проведення занять з фізичної культури, гімнастика
пробудження тощо).
4. Проведення розминки
перед виконанням складних рухів, які передбачають посилений вплив на м’язи.
5. Проведення
спеціальних фізичних вправ для формування м'язового корсету, укріплення хребта,
розвитку грудної клітки.
6. Підбір правильного
взуття. Якщо виявлена плоскостопість, носити супінатори або спеціальні устілки.
7. Здійснення
пропедевтичної роботи щодо травмування хребта та виховання у дітей навичок
гігієни хребта (уміння зняти навантаження на хребет перед сном спеціальними
фізичними вправами, сон на твердому ліжку або на ортопедичному матраці,
раціональна організація режиму дня з повноцінним відпочинком, рівномірне
навантаження на хребет при носінні сумки, контроль під час сидіння за
рівномірним розподілом опори на обидві ноги та сідниці, достатня рухова
активність); коригування харчування.
8. Робота над
анулюванням таких шкідливих звичок, як стояння на одній нозі (вага тіла має
розподілятися рівномірно на обидві ноги), неправильне положення тіла під час
сидіння (за комп’ютером, за переглядом телепередач, за столом при виконанні
навчальної, художньої діяльності, під час настільнодрукованих ігор, їжі, у
кріслі, на стільці тощо).
Правильна поза
за столом. Відстань від очей до столу має
бути 30 – 35 см, від грудей до столу – 8 – 10 см, лікті рук мають лежати на
столі, плечі розправлені, на одному рівні, навантаження тіла повинно рівномірно
розподілятися на обидві сідниці, ноги, зігнуті в колінах під прямим кутом,
мають стояти на підлозі або на спеціальній лаві, якщо стілець зависокий. Спина
дитини має впритул торкатися спинки стільця. Голова трішки нахиляється вперед.
Дитина має почувати себе зручно і не напружено.
9. Якщо у дитини
виявлені порушення постави, необхідно проводити з нею коригуючі лікувальні
вправи, які рекомендує ортопед для створення протидії відхиленню хребта від
вертикального положення.
10. Застосування, якщо
це необхідно, різних ортопедичних виробів: коректор постави, спино-тримач,
ортопедичний корсет.
11. По можливості
забезпечувати відвідування дітьми басейнів або природних водойм влітку,
оскільки плавання дуже позитивно впливає на формування хребта.
Найбільш дієвим засобом профілактики дефектів постави є
заняття фізкультурою. Систематичне
тренування м’язів спини і черевного пресу призведе до бажаного результату.
Вправи, які спрямовані на розвиток статичної витривалості м’язів спини, шиї, на
розвиток почуття правильної пози тіла, можна включати у різні форми фізичного
виховання дітей у ДНЗ (в ранкову гімнастику, заняття, динамічні паузи,
гімнастику після денного сну, фізкультхвилинки тощо).
Вправи для формування
правильної постави:
1. Прийняти правильну поставу,
стоячи бiля стiни або гімнастичної стiнки. При цьому потилиця, лопатки,
сiдничнi м`язи та п’яти повиннi торкатися стiни.
2. Прийняти правильну поставу,
вiдiйти вiд стiни на 1-2 кроки, зберi-гаючи прийняте положення.
3. Прийняти правильну поставу
бiля стiни, зробити 2 кроки вперед, присiсти, встати: знову прийняти правильну
поставу.
4. Прийняти правильну поставу
бiля стiни. зробити 1-2 кроки вперед, розслабити послiдовно м’язи щиї, поясу,
верхнiх кiнцiвок, рук, тулуба. Прийняти правильну поставу.
5. Прийняти правильну поставу
бiля стiни, пiднятися навшпиньки, утримуючись у цьому положеннi 3-4с. Вернутися
у в. п.
6. Та ж вправа, але не бiля
стiнки.
7. Прийняти правильну поставу,
присiсти, розводячи колiна в сторони та зберiгаючи вертикальне положення голови
та хребта. Повiльно встати у в.п.
8. Сидячи на гiмнастичнiй лавi
бiля стiни, прийняти правильну поставу. Потiм розслабити м’язи шиї, опустити
голову, розслабити плечi, м’язи спини, вернутися у в.п.
9. Лягти на спину. Голова, тулуб,
ноги складають пряму лiнiю, руки притиснутi до тулубу. Пiдняти голову та плечi,
перевiрити пряме положения тiла, вернутися у в.п.
10. Прийняти правильну поставу.
Хода з зупинками, торбинка з пiском на головi. Присiсти, встати у в.п.
11. Хода з торбинкою на головi iз
збереженням правильної постави.
12. Хода з торбинкою на головi,
переступаючи через перепони (шнурiвку, гiмнастичну лаву), зупинки з перервою
правильної постави перед дзеркалом.
13. Хода з торбинкою на головi з
одночасним виконанням: рiзноманiтних рухiв – у напiвприсядi, з високим
пiдняттям колiн та iн.
14. Iгри iз збереженням
правильної постави.
Отже,
правильну поставу можна сформувати тільки в період росту хребта. Тому
раціональна організація життя дітей у дошкільному закладі та в сім’ї,
дотримання основних гігієнічних вимог (режим дня, харчування, сон, правильний
підбір меблів та ін.), загартування, систематичне виконання різноманітних
фізичних вправ – все це сприятиме формуванню правильної постави та профілактики
плоскостопості у дошкільників.
Комментарии
Отправить комментарий