4-Є Педагогіка Тема. Особливості організації життя і навчальної роботи з дітьми 6-річного віку в дитячому садку і школі.
(Опрацювати матеріал. Виконати завдання для самостійної роботи письмово до 09.04.20)
Завдання:
1. Скласти тематику
сумісних педагогічних читань для вчителів і вихователів.
2. Скласти тематику
обговорення питань з проблем роботи з шестирічками.
Особливості
організації життя і навчальної роботи з дітьми 6-річного віку в дитячому садку і
школі
1. Психологічні особливості дітей шестирічного віку.
Індивідуалізація виховання і
навчання на етапі переходу від дошкільного до початкового шкільного навчання є
основним чинником, що забезпечує здійснення особистісно орієнтованої освіти
дітей шестирічного віку. Взаємодія педагогів дошкільної та початкової ланок
освіти з питань індивідуалізації передбачає обмін інформацією між ними,
побудову педагогічної роботи в системі початкової освіти з урахуванням надбань
дошкільного дитинства.
Психологами встановлено, що вік
від 6 до 7 років є перехідним між дошкільним і молодшим
шкільним періодами. Важлива роль дошкільного періоду полягає в досягненні
дитиною соціальної зрілості. З приходом до школи змінюється провідна діяльність
шестирічного школяра – тепер праця, гра, творчість підпорядковані навчанню.
Робота з шестирічними дітьми
передбачає обов’язкове врахування фізіологічних та психологічних особливостей.
Деякі з психологічних особливостей дітей
сприяють організації навчального процесу в першому класі, а інші – ускладнюють
її. Залежно від характеру впливу цих особливостей на процес засвоєння дітьми
навчального змісту і норм шкільного життя їх можна розподілити на дві групи.
До першої групи
належать психологічні особливості шестирічних дітей, на які педагог може
спиратись під час організації навчального процесу. Дитина прагне до визнання з
боку дорослого і намагається гарними вчинками заслужити це визнання. Шестирічна
дитина ініціативниа, намагається відшукати межі для “можна” та “не можна” в
поведінці. Для дитини дуже важливо побачити результати власного зростання як
школяра. Дитина прагне все пояснити, прокоментувати, показати, йому подобається
запитувати і дізнаватися нове.
У другій групі
перелічені психологічні особливості шестирічних дітей, які ускладнюють процес
засвоєння ними нового предметного змісту і прийняття норм шкільного життя. Дитина
не може прийняти та засвоїти всі норми шкільної поведінки, часто порушує межі
норм. Дитина прагне в усьому бути першою, але не може при цьому адекватно
оцінити свої уміння. Вона часто відчуває труднощі у взаємодії з однолітками.
Емоційно важко сприймає власні невдачі, але виявляє ініціативу в критиці
однолітків.
Психологи (Л.А.Венгер, Я.Л.
Коломенський, В.С. Мухіна) у своїх працях розкривають характерні особливості дітей шестирічного віку:
1.
У дітей
цього віку достатньо розвинене мовлення.
2.
Для них
характерна пізнавальна активність.
3.
У шестирічок
переважає недовільна увага, хоча вони можуть і довільно регулювати свою
поведінку, зосереджувати увагу на тому, що їх приваблює.
4.
Це час
інтенсивного розвитку пам’яті.
5.
Шестирічки
– і реалісти, і фантазери. Їхня уява має велику варіативність та відіграє
важливу роль.
6.
Діти дуже
довірливі. Мають почуття сорому, гордості. Їхня внутрішня позиція у ставленні
до себе: “Я – хороший”.
7.
Прагнення
до позитивних взаємин із дорослими організовує поведінку дітей-шестирічок.
Бажання заслужити схвалення дорослих і симпатію товаришів є одним із основних
мотивів поведінки.
8.
У
шестирічок почуття переважають над розумом. Їхнє життя це постійні хвилювання з
кожного приводу.
9.
Дітям
цього віку не вистачає сили волі. Мотиви “хочу” і “потрібно” вступають у
суперечність. Щоб зберегти гарні стосунки з дорослими, дитина інколи обманює.
10.
Працездатність
у шестирічок є невеликою, тому для них необхідно створити особливий режим праці
і відпочинку, використовувати індивідуальний підхід, постійний медичний нагляд.
Особливо негативно впливають на працездатність шестирічок шум і галас.
11.
Діти з
готовністю виконують вимоги вчителя. Тому потрібно, щоб педагогічний вплив був
спрямований на виховання моральних якостей особливості дитини.
12.
Адаптація
до нових умов – складний період для малюків. Вони напружені психологічно і
фізично.
13.
За даними
досліджень, для шестирічок із нормальним розвитком характерною є висока
розумова активність. Проте майже у кожному класі зустрічаються діти із
затримкою розумового розвитку. З ними необхідно багато працювати і не
ототожнювати їх із категорією розумово відсталих дітей.
14.
Шестирічки
люблять веселитися і пустувати. Це їхній природний стан.
15.
Є
категорія дітей із невротизмом, неврозом, неврозом страху, неврозом нав’язливих
станів, неврозом нетримання сечі (енурез), заїканням. Тільки особлива турбота
вчителя, доброзичливий стиль спілкування з цими дітьми в колективі сприятиме
попередженню та подоланню їхніх негативних психічних станів.
16.
У цьому
віці вже є лідери: справжні і неформальні. Педагогу дуже важливо спрямувати
дітей до справжнього лідера.
17.
Звісно,
велике значення для розвитку шестирічок має навчання, але особливе місце в
їхньому житті посідає гра. Усвідомлену мету шестирічкам найлегше побачити у
процесі гри. Ставлення до гри і правила гри є у цьому віці своєрідною школою
соціальних відносин. Гра розвиває здібності дітей аналізувати свої дії, вчинки,
мотиви, а також співвідносити їх з діями, вчинками та мотивами інших людей.
2. Особливості
організації роботи з шестирічними першокласниками
У чому має полягати зміст
підготовки?
Щоб стати учнем, дитина, окрім
засвоєння загально навчальних умінь, повинна досягти певного рівня психічного і
соціально-морального розвитку, а саме:
o
уміти
вчитися, тобто володіти початковими способами навчально-пізнавальної
діяльності, прагнучи до їх вдосконалення і збагачення;
o
мати
мотиваційну основу учіння, тобто хотіти вчитися;
o
мати
достатню розвинену волю, тобто здатність мобілізувати зусилля для вирішення різноманітних
завдань;
o
усвідомлювати
свій суспільний обов’язок учня;
o
бути
готовим жити в колективі; активно включитися в колективну пізнавальну й
суспільно-корисну діяльність;
o
бачити
себе очима товаришів, учителів, близьких людей і прагнути до самовдосконалення.
Певна річ, всі ці якості
набуваються не відразу, а поступово, як наслідок цілеспрямовано організованої педагогом
колективної діяльності дітей на кожному занятті. Спочатку їх потрібно вчити
слухати вчителя, зосереджувати увагу, розуміти суть навчальних завдань, брати
участь у колективній пізнавальній діяльності, товаришувати з однокласниками.
Надалі, після опанування читання і письма, простої лічби, діти засвоюють
способи вирішення навчально-пізнавальних завдань. Одночасно слід розвивати їхню
спостережливість, кмітливість, мислення, вчити приходити на допомогу один
одному, коли виникають ускладнення в роботі. В кінці першого навчального року
шестирічна дитина засвоює в елементарному вигляді всі необхідні вміння і якості
для успішного навчання, тобто стає учнем.
У перший рік навчання маленький
учень сприймає і засвоює шкільні норми , у нього з’являється цікавість до
змісту шкільного життя, зміцнюється віра у власні сили.
Навчання має забезпечити
поступовий вихід учня з ігрової діяльності і входження його в навчальну –
провідну в молодшому шкільному віці. Багато в чому успішність цього процесу
визначається змістом навчання, яке дитина засвоює в цей період, і способами
привласнення нею цього змісту.
Шестилітній учень не може одразу
прийняти й засвоїти всі норми шкільної поведінки, часто порушує межі цих норм.
У першокласника знання норм поведінки й оцінка себе відповідно до цих норм
часто не збігається. Маленький школяр прагне в усьому бути першим, але не може
при цьому адекватно оцінити свої вміння. Шестилітній учень часто зазнає
труднощів у ході взаємодії з однолітками. Першокласник емоційно важко переживає
власні невдачі, але виявляє ініціативу критиці однолітків.
Виділені основні етапи роботи вчителя з організації навчального
співробітництва у першому класі
1.
Ознайомлення
першокласників зі спеціальними засобами, що допоможуть учням побачити значення
маленьких досягнень кожного в загальному просуванню вперед усього класу і в
одержанні колективного результату.
2.
Створення
разом з учнями особливих засобів, що допоможуть шестиліткам зафіксувати
шестиліткам новоутворення, які характеризують клас як колективний суб’єкт
навчальної діяльності.
3.
Створення
ситуацій, коли першокласникам необхідне співробітництво з однокласниками.
4.
Організація
процесу формування норм навчального співробітництва самими дітьми (разом із
учнями 3-4 класу)
Уже в перші місяці навчання в
класі виникають ситуації, коли під час загальнокласної дискусії учні
підхоплюють і розвивають ідеї один одного не звертаючись безпосередньо до
вчителя. Для того щоб першокласники побачили і оцінили нове для них уміння
брати участь у навчальному діалозі, вчитель фіксує цю ситуацію у вигляді
ланцюжка, кожна ланка якого відображає дитячі репліки що приводять весь клас до
якісно нового розуміння розглянутої проблеми.
Під час виконання завдань у парах
і в групах серед дітей виникають проблеми у спілкуванні, а іноді й конфлікти.
Такі ситуації природні. Завдання вчителя – допомогти першокласникам розібратися
в них конструктивно.
У роботі з шестилітніми учнями
надзвичайно важливо вдале використання унаочнення. Особливого значення в
навчально-виховному процесі слід надавати дидактичним іграм. В умовах
дидактичної гри дитина засвоює програму значно успішніше, ніж в умовах навчального
заняття, адже в дидактичній грі навчальна мета - частина ігровою ситуації з
виконанням певних правил. За таких умов засвоєння нового матеріалу відбувається
без особливого напруження, ніби саме собою. Гра сприяє розвитку психічних
процесів, нових видів розумової діяльності, засвоєнню молодшими школярами нових
знань та вмінь. Поетапне відпрацювання розумових дій в дидактичній грі
відбувається довільно і не нав’язливо. Важлива роль гри в розвитку психічних
процесів дитини пояснюється тим, що гра озброює дитину доступними для неї
засобами активного відтворення, моделювання з допомогою зовнішніх предметних
дій. У грі дитина швидше і легше дотримується свідомої мети запам’ятати і
запам’ятовує більший обсяг матеріалу ніж під час звичайного уроку. Саме в грі розвивається
здатність дитини створювати узагальнені типові образи, подумки перетворювати
їх. Саме в грі проявляється бажання добровільно, з власної ініціативи
виконувати різноманітні правила, дотримуватися вимог, саме гра дає дітям
можливість спробувати себе у ролях і “керівника і підлеглого”. Цінність ігрової
діяльності виявляється і втому, що в ході гри діти мають можливість активно
спілкуватися, а це сприяє формуванню дитячого колективу.
3. Своєрідність організації життя.
Турбота про здоров’я – одне з найважливіших
завдань в організації навчання першокласників. Цю думку неодноразово
підкреслював у своїй праці В.О. Сухомлинський: « Я не боюсь ще раз повторити:
турбота про здоров'я – це найважливіша праця вихователя. Від життєдіяльності,
бадьорості дітей залежить їхнє духовне життя, світогляд, розумовий розвиток,
міцність знань, віра в свої сили. Якщо виміряти всі мої турботи і тривоги про
дітей протягом перших 4-х років навчання, то добра половина їх – про здоров'я».
Спеціальними дослідженнями було
доведено, що в процесі навчання першокласників у частини з них погіршується
стан органів зору, опорно-рухового апарату, нервової та серцево-судинної систем
як у перші місяці навчання, так і в кінці навчального року. Забезпеченню
оптимальних санітарно-гігієнічних умов навчання шестирічних дітей сприяють
спеціально обладнані приміщення: класна кімната, ігрова кімната, а також
кімната для відпочинку, які розміщуються тільки на першому поверсі, а також
окремі рекреації, туалети, гардероб. Якщо бракує потрібних приміщень, варто
зайнятися відповідним переобладнанням: у окремій кімнаті відвести місце під
ігровий куточок, де розмістити столики, стелажі для іграшок, або ж виділити
частину класу для створення ігротеки.
До кімнат підводиться холодна й
гаряча вода, й встановлюються умивальники. Необхідною є достатня освітленість
на робочому місці в класі й на підлозі в ігровій кімнаті.
Провітрювання приміщень є
обов'язковим до початку занять та під час перерв.
Навчальні класи обладнуються
меблями згідно з діючими нормативними документами.
Відстань від класної дошки до
перших парт має бути не меншою 2,4- 2,6м., якщо ж парти розміщені в 4 ряди –
3м; відстань між рядами 0,6м.
На стінах класної кімнати нічого
не має бути зайвого, щоб не відволікати увагу учнів. Усі навчально-наочні
посібники після використання прибираються в закриті шафи.
Добираючи ігри та іграшки для
шестилітніх першокласників, враховується їх відповідність віку дітей та
навчальним програмам.
Для ефективного проведення уроків
основ здоров'я і фізичної культури, рухливих ігор, динамічних занять, змагань
будується спортивно-ігровий майданчик з твердим покриттям.
Для учнів, які перебувають у
навчальному закладі цілий день, організовується триразове гаряче харчування.
Учителі мають пропагувати
правильну організацію режиму дня першокласників у сім'ї. Забороняється
перебування першокласників у групі продовженого дня без денного відпочинку.
4. Психолого-педагогічні поради
для батьків першокласників.
Для підтримання пізнавальної
активності:
-
заохочувати
всі зусилля дитини, а саме її бажання пізнавати нове;
-
важливо
відповідати на всі запитання дитини, займатися з нею тим, що їй подобається;
-
уникати
стереотипів та шаблонів у роботі, розвивати творчість вихованців.
З метою запобігання формуванню
негативного образу «Я» дитини бажано:
- уникати негативних оцінок
дитини, результатів її діяльності;
- порівнювати результати роботи
дитини тільки з її власними досягненнями, а не з досягненнями інших дітей;
- не смикати дитину щохвилини, не
говорити їй про її недоліки, не пригнічувати ініціативу дитини;
- не плутати поняття «хороша» і
«зручна» дитина;
- прагнути, щоб кожна дитина в
процесі ви ховання , спілкування з вчителем, батьками почувалася захищеною.
Пам'ятайте, що діти – не просто
продовжувачі ваших вмінь, знань, здібностей. Кожна дитина має право на
реалізацію своїх потенційних можливостей на власну долю.
5. Спільна
робота дошкільного закладу і школи.
У багатьох
країнах з метою забезпечення неперервності дошкільної та початкової освіти
створюють спільні навчально-виховні заклади.
В Україні на початку 80-х років XX ст. набули розвитку навчально-виховні комплекси
«дошкільний заклад-школа» (на базі дитячого садка) та «школа-дитячий садок» (на
базі школи). Започатковані вони у сільській місцевості з метою задоволення
потреб населення в освітніх послугах, раціонального використання приміщень, а
також можливості навчання дітей як дошкільного, так і молодшого шкільного віку
в одному освітньому закладі. Нині вони впроваджуються і в містах.
Будучи
відкритою і динамічною соціальною системою, школа-дитячий садок та дитячий
садок-школа є відносно автономними навчальними закладами з власним способом
внутрішнього життя. Поєднання дошкільної і початкової освіти в такому
малокомплектному навчальному закладі створює передумови для реалізації індивідуальності
кожного вихованця, що значно складніше зробити у масовій школі. Як свідчать
дослідження, об'єднання у комплексі двох підсистем значно посилює його виховні
можливості, створює умови для психологічно комфортного переходу дитини з
дитсадка у школу. Особливо корисним для розвитку соціальної компетентності
дітей є перебування їх у різновіковому колективі.
У дошкільному закладі
важливо забезпечити зв'язок вихованців і педагогів дитячого садка і школи. Для
цього використовують екскурсії до школи, відвідування уроків, спільні з
першокласниками розваги, а молодших школярів запрошують у дитячий садок для
зустрічі з випускниками старшої (підготовчої) групи. Побутує також практика
взаємовідвідування вихованцями дитячого садка і учнями початкових класів свят у
дошкільному закладі та початковій школі (свято знань, посвята у школярі,
букваря, випуску з дитячого садка).
Особливо важливою для
майбутніх учнів є фігура першого вчителя, якого вони сприймають як надзвичайну
людину. Він повинен розуміти дітей, виявляти душевну турботу про них,
зацікавленість у їхніх успіхах; повинен створювати оптимістичний настрій,
дружелюбну доброзичливу атмосферу.
Доцільно в дитячому
садку розвивати практику попереднього знайомства (якщо це можливо) з майбутнім
учителем, а також ознайомлення педагога з роботою випускної групи, вивчення
індивідуальних особливостей дітей, участь у їхніх справах.
Взаємозв'язок
педагогів дошкільного закладу і школи здійснюється на інформаційному
(семінари-практикуми з обговорення програм і планів навчально-виховної роботи,
створення дидактичного матеріалу) і на діяльнісному (обмін новаторськими
методиками, досвідом організації навчальної діяльності старших дошкільників і
молодших школярів, взаємне консультування) рівнях. Усі вони мають усвідомлювати,
що підготовка дітей до школи, яка є одним з головних завдань дошкільної освіти,
має спрямовуватися на всебічний розвиток особистості.
Комментарии
Отправить комментарий