4-Є Педагогіка Тема Сучасний дошкільний заклад, його призначення.Основні документи, що визначають організацію дошкільного закладу.

Сучасний дошкільний заклад, його призначення. Основні документи, що визначають організацію дошкільного закладу.


Мета: познайомити студентів з організацією дошкільного  закладу, з основними принципами його роботи, з порядком відкриття та організацією прийому дітей.
Література: Закон України „Про дошкільну освіту” /„Дошкільне виховання", серпень, 2001.


          І. Основні  функції дошкільного закладу.
          Дошкільний  виховний заклад є закладом освіти суспільного  виховання дітей віком двох до семи років, який  має  на меті  задовольнити потреби сім’ї та суспільства у догляді, оздоровленні, вихованні і навчанні дітей дошкільного віку.
          У Законі України „Про дошкільну освіту” зазначено:
          Дошкільний заклад освіти – це  заклад освіти, що забезпечує право  дитини на здобуття дошкільної освіти, задоволення її життєво важливих потреб, реалізує замовлення родини, суспільства, держави на різнобічний розвиток особистостей у дошкільному  віці.
          Дошкільний заклад реалізує право дитини на одержання перших навичок життєдіяльності, достатній  рівень обізнаності, умінь, навичок.
          Діяльність дошкільного закладу освіти базується на таких принципах:
-        гуманізація дошкільної освіти – утвердження дитини як  найвищої цінності суспільства; 
-        підтримка та захист  пріоритету виховної функції сім;
-        всебічний  розвиток  особистості на засадах національних і загальнолюдських цінностей;
-        відповідальність виховання особливостям розвитку дитини дошкільного віку.
Законом „Про дошкільну освіту” визначається державна політика у сфері дошкільної освіти, зокрема зазначено, що держава визначає важливу роль дошкільної освіти для подальшого  становлення особистості і створює належні умови, щодо її реалізації, забезпечує  обов’язкову дошкільну освіту дитини старшого дошкільного віку.
З цією метою для задоволення потреб населення у здобутті дошкільної освіти створюються дошкільні заклади таких типів і профілів: ясла-садок, навчально-виховний комплекс, дитячий садок-початкова школа”, освітній комплекс „дошкільний  середній заклад освіти”, дитячий будинок, дошкільний заклад  компенсую чого типу, дошкільний  заклад з приоритетним здійсненням одного або декількох програмових напрямків, розвитку вихованців, авторський дитячий заклад, центр розвитку дітей дошкільного віку.
Дошкільні заклади освіти поділяються ще й за видами  приналежністю закладу та засобами фінансування:
-        державні (системи райвно, відомчі (дошкільні заклади створюються за рішенням місцевих рад  народних депутатів, підприємств, установ та організацій і фінансуються  з відповідного бюджету,
-        акціонерні створюються й утримуються за рахунок коштів акціонерних підприємств та організацій
-        сімейні дитячі садки створюються й утримуються однією сім’єю або кількома
-        кооперативні створюються на засадах, визначених у Законі „Про кооперацію”.

Умови і порядок створення та державна реєстрація дошкільних закладів освіти

          Дошкільні заходи освіти створюються засновником відповідно до соціально-економічних, національних, культурно-освітніх потреб та за наявності необхідної  матеріально-технічної бази та  науково-методичної, кадрового забезпечення.
          Дошкільний заклад освіти вважається створеним і набуває прав юридичної особи  з дня його державної реєстрації.
          Освітньо-виховна діяльність дошкільного закладу розпочинається з моменту одержання ліцензії на здійснення діяльності пов’язаної з одержанням дошкільної освіти.
          Ліцензія видається у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Організація прийому дітей . Комплектування груп дошкільного закладу

          Комплектування виховних груп може проводитись за віковим,  сімейним, іншими принципами. Порядок комплектування визначається Положенням про дошкільний виховний заклад України (83 Комплектування дошкільного закладу).
          Прийом дітей у дошкільні заклади проводиться за бажанням батьків або осіб, які їх заміняють, у порядку, який визначається  відповідним органом державної виконавчої влади. Батькам надається право вибору дошкільного закладу. Поза чергою надається місце дітям інвалідів, учасників війни, дітям учасників ліквідації аварії на ЧАЕС, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, а також дітям батьків, які потерпіли від екологічного та іншого стихійного лиха.
          Зарахування дітей до дошкільних закладів здійснює  завідуючий при пред’явленні  медичних довідок про здоров’я дитини та відсутність контакту з інфекційними хворими.
          До дошкільних закладів  та груп спеціального призначення  дітей направляють психолого-медико-педагогічні консультації, до санаторних дошкільних закладів – територіально-профілактичні  заклади і тубдиспансери.
          Відрахування дітей з дошкільного закладу  може здійснюватись  у таких випадках: на підставі медичного висновку про стан  здоров’я дитини, що включає можливість перебування в дошкільному  закладі, коли дитина не відвідує дошкільний  заклад без поважних причин понад місяць, у разі невнесення плати  за утримання дитини.
          Батькам повідомляють про відрахування дитини до 7 років.
          За дитиною зберігається місце в дошкільному закладі у разі її хвороби, карантину, хвороби або відпустки матері, на час чергової відпустки батьків або осіб, які їх змінюють, а також у літній  період (75 днів).
          У дитячі ясла загального призначення приймаються діти віком від 2 місяців до 3 років, у дитячий садок – від 3 до 7 років, у ясла-садок – від 2 місяців до 7 років. За рішенням  ради або загальних  зборів дошкільного закладу групи можуть комплектуватися за  віковим принципом і як різновікові. В групі з цілодобовим перебуванням дітей приймають діти віком  від 1,5 року.
          Максимальна наповнюваність групи дітьми у дошкільному закладі загального призначення: до 1 року до 10 чоловік, від 1 до 3 років до 15 чоловік, а з 3 років до 20 чоловік,  у різновіковій групі до 15 чоловік.
          У виховних групах спеціального (комплексуючого) призначення:  глухих, сліпих, із складними дефектами розвитку до 6 чоловік, слабочуючих, з порушенням опорно-рухового апарату до 8 чоловік, з важкими порушеннями мови, затримкою психічного розвитку, розумово відсталих і хворих на сколіоз до 10 чоловік, з фонетико-фонематичним недорозвитком         мови до 12 чоловік, глибоко розумово відсталих до 8 чоловік.
          У туберкульозних  дошкільних закладах та санаторних дошкільних  закладах для ослаблених і частохворіючих дітей: у групах до 3 років до 10 чоловік, а з 3 років до 15 чоловік.
          Комплектування груп новими дітьми  та переведення з інших  груп проводиться наприкінці навчального року (квітень-травень), а прийом дітей – у міру звільнення місця. Для адаптації прийом нових дітей ясельного віку та молодшого дошкільного віку проводиться поступово.

 Основні документи, що визначають організацію дошкільного закладу

         
Організаційно - правові засади діяльності дошкільного навчального закладу
          Дошкільний навчальний заклад у своїй діяльності керується Конституцією України ( 254к/96-ВР ), Законами України "Про освіту" ( 1060-12 ), "Про дошкільну освіту" ( 2628-14 ), іншими законодавчими актами, актами Президента України, Кабінету Міністрів, наказами МОН молодь спорту, інших центральних органів виконавчої влади, рішеннями місцевих органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування, Положенням про дошкільний навчальний заклад та власним статутом. 
Дошкільний навчальний заклад є юридичною особою і діє на підставі статуту, який затверджується засновником (власником) за погодженням з відповідним органом управління освітою і реєструється місцевим органом виконавчої влади.
Дошкільний навчальний заклад має печатку і штамп встановленого зразка, бланки з власними реквізитами, реєстраційний рахунок в органах Державного казначейства (для державних і комунальних закладів).

Організація навчально - виховного процесу
          Зміст дошкільної освіти визначається Базовим компонентом дошкільної освіти та реалізується згідно з Державною базовою програмою та іншими додатковими програмами розвитку дітей, затвердженими МОН молодь спортом.
Діяльність дошкільного навчального закладу регламентується планом роботи, який складається на нвчальний рік і оздоровчий період, схвалюється педагогічною радою, затверджується керівником закладу та погоджується з відповідним органом управління освітою. План на оздоровчий період додатково погоджується з територіальною санітарно - епідеміологічною службою.
Навчальний рік у дошкільному навчальному закладі починається 1 вересня і закінчується 31 травня наступного року, а оздоровчий період - 1 червня по 31 серпня.
Дошкільний навчальний заклад відповідно до статутних цілей і завдань може надавати додаткові освітні послуги на основі угоди між батьками або особами, які їх замінюють, та дошкільним закладом у межах гранично допустимого навантаження дитини, визначеного МОН молодь спортом разом з МОЗ.

Організація харчування дітей у дошкільному навчальному закладі
          Дошкільний навчальний заклад забезпечує харчування дітей, необхідне для їх нормального росту і розвитку із дотримання натурального набору продуктів, визначених МОЗ спільно з МОН молодь спортом за погодженням з Мінфіном.
Харчування дітей у дошкільному навчальному закладі та його кратність залежить від режиму роботи закладу та тривалості перебування в ньому дітей.

Медичне обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі
          Медичне обслуговування дітей у дошкільному навчальному закладі здійснюється на безоплатній основі медичними працівниками, які входять до штату цього закладу або відповідних закладів охорони здоров"я, і передбачає проведення обов"язкових медичних оглядів, у тому числі медичних оглядів перед профілактичними щепленнями, проведення профілактичних щеплень згідно з календарем щеплень, надання невідкладної медичної допомоги на догоспітальному етапі, організацію заходів для госпіталізації (у разі показань) та інформування про це батьків або осіб, які їх замінюють.

Управління дошкільним навчальним закладом
          Керівництво дошкільним навчальним закладом здійснює його завідувач. Колегіальним постійно діючим органом управління дошкільним навчальним закладом є педагогічна рада закладу. Порядок її створення, склад та повноваження визначені Законом України "Про дошкільну освіту" ( 2628-14 ).

Фінансово - господарська діяльність та матеріально - технічна база дошкільного навчального закладу
          Фінансово - господарська діяльність дошкільного навчального закладу провадиться відповідно до законодавства та його статуту.
Фінансово - господарська діяльність дошкільного навчального закладу провадиться на основі кошторису, який складається і затверджується відповідно до законодавства.

Контроль за діяльністю дошкільного навчального закладу
          Державний контроль за діяльністю дошкільних навчальних закладів здійснюють МОН молодь спорт, інші центральні органи виконавчої влади,яким підпорядковані дошкільні навчальні заклади, Державна інспекція навчальних закладів, міські державні адміністрації, районні державні адміністрації та підпорядковані їм органи управління освітою, органи місцевого самоврядування.
Основною формою державного контролю за діяльністю дошкільних навчальних закладів є державна атестація, яка проводиться не рідше одного разу на десять років у порядку, встановленому МОН України.


Тема. Організація роботи дошкільного закладу
Вид: лекція.
Мета: познайомити студентів з організацією дошкільного закладу, розвивати прагнення до свідомого засвоєння знань.
Література: Кузько Т.Ф. Керівництво  дошкільним  закладом. – К., 1977.
Положення про дошкільний  виховний заклад України.

Виклад матеріалу лекції

          Дошкільний заклад організовується у приміщенні, яке відповідає діючим нормативам і правилам пожежної безпеки, збудоване за спеціальним проектом (або пристосоване) з урахуванням кліматичних умов,  екологічної обстановки і має огороджений  зелений майданчик, обладнання для ігор та занять дітей на повітрі.
          Дошкільний заклад комплектується необхідним обладнанням за діючими нормативами.
          Режим роботи дошкільного закладу  встановлює відповідний  орган державної виконавчої влади, враховуючи потреби батьків.  Початок роботи на раніше  6 годин 30 хвилин, закінчення не пізніше 20годин зо хвилин.
          Дошкільний заклад або  окремі  його групи можуть  працювати 5, 6,7 днів  на тиждень за режимом денного або цілодобового перебування дітей.
          За бажанням батьків у дошкільному  закладі  можуть  відкриватися  чергові групи  в ранковий та вечірній час,  а також у  вихідні та святкові дні.
          Режим роботи санаторного дошкільного закладу та спеціального призначення  встановлюється з урахуванням здійснення необхідної  корекційно-виховної роботи.
          За заявою батьків, рішення відповідних органів  державної виконавчої влади   можуть  відкриватися ( в тому  числі на госпрозрахункових засадах) групи  короткочасного перебування  дітей з тривалістю роботи менше 6 годин, прогулянкові, фізкультурно-оздоровчі, підготовки до школи, естетичного циклу та ін. При цьому  інтерес дітей, які постійно відвідують даний  дошкільний заклад, не повинні  обмежуватися.
          Батьки мають право переводити та забирати дітей з дошкільного закладу в будь-який зручний  для них час,  заздалегідь  попередивши про це  вихователів.
          Харчування дітей у дошкільному закладі організовується відповідно до встановлених нормативів. У групах з перебуванням дітей менше 6 годин організація  харчування, його норми  й кратність визначаються за домовленістю батьків.
          Медичне обслуговування дітей здійснюється штатним або спеціально закріпленим за дошкільним закладом персоналом медичного закладу підпорядкованого органу державної  виконавчої влади служби охорони здоров’я. Медичний персонал  здійснює  лікувально-профілактичні  заходи , контроль за станом здоров’я, фізичним розвитком дитини, організацією фізичного виховання, загартуванням, дотриманням санітарно-гігієнічних норм, режиму та якості харчування.
          Працівники дошкільного закладу  у виставленому  порядку  проходять медичний огляд.
          Психологічне забезпечення  виховного процесу  в дошкільному  закладі здійснюється практичним психологом.

Вимоги до організації групи та ігрового середовища дошкільного закладу

          З метою впровадження в практику роботи дошкільних закладів області  концептуальних засад дошкільного виховання в Україні, зокрема між предметних зв’язків і  реалізація їх як  основи повноцінної  організації педагогічного процесу, що  дасть змогу  економно використати регламентований (заняття) і нерегламентований (різні види  самостійної діяльності дітей) час  педпроцесу, забезпечити повторення матеріалу, засвоєння його  дітьми  різними ( навчанням, вивченням, самостійним застосуванням), площу групи (у приміщенні, на майданчику) доцільно спланувати  так, щоб  передбачити в ній  місце для більш постійних  і динамічних зон  (куточків). В них діти повинні мати змогу індивідуально чи невеликими групами займатись певними видами діяльності за власним бажанням. У цих куточках мають зберігатися  матеріали, посібники, обладнання для спеціальних занять. Для матеріалів і занять з ними слід передбачити відповідні умови – полички, шафи, столики, килимки, ящики тощо.
          Орієнтовний перелік куточків (зон)
          1. Ігрова зона – це спеціально організоване місце, де зосереджені іграшки для ігор одного виду. Так, у  групах  дошкільного віку мають бути чотири зони: сюжетно-рольових ігор,  будівельно конструктивних, настільних і театралізованих, а у  групах  раннього віку (перша молодша) – сюжетно-відображальних  ігор (створюються конкретні ігрові  ситуації для ігор на певну тему, наприклад: „Кухня”, „Лікарня”, „Магазин” І т.п.), рухової  активності дітей, дидактичних ігор,  ігор з піском та водою, а також куточок рядження. Слід потурбуватися і про відповідність добору  іграшок  вікові  дітей,  характеру їхніх ігор , про  комплектацію ігрових наборів з урахуванням співвідношення розмірів іграшок (лялькові меблі мають відповідати  розмірам ляльок та ін). Більш  детально про організацію ігрового середовища в дошкільному закладі можна прочитати в  журналі „Дошкільне виховання” за 1985 рік № 3,4,6.
          2. Бібліотечний (куточок книги), у якому зібрані книжки для  дітей дошкільного віку (доцільно робити  тематику  добірку книг, які періодично змінюються), ілюстрації до оповідань та казок, портрети письменників та поетів (відповідно до тематики виставки, малюнки дітей за даною темою.
          3. Куточок для художньої діяльності і художньої  праці (згідно програми).
          4. Куточок праці (обладнання згідно  програмових вимог).
          5. Природознавчий, де систематично ведуться спостереження та  догляд за рослинами та тваринами.
          6. Етнографічний, у якому  поступово змінюються матеріали  відповідно до сезонних  традицій, звичаїв.
          7. Спортивний – різноманітним обладнанням, тренажерами, спортивними іграшками.       
          8. Розвиваючих ігор (для старшої та підготовчої групи з  математики, навчання читанню, мови, письма).
          9. Музичний, в якому  зібранні різні види  дитячих музичних  інструментів, програвач, магнітофон, платівки, касети з музичними записами та записами літературних творів.
          10. Куточок  краси й охайності, де діти  можуть  знайти все необхідне для усунення неполадок у зовнішньому  вигляді.
          11. Куточок мрії – затишне місце  з однією-двома іграшками, де дитина могла б усамітнитись одна чи удвох, перепочити, пофантазувати.
          12. Куточок і стіл вихователя.
          Залежно від площі групи, потреб дітей, що  визначаються їхнім віком, можливостями, інтересами, зацікавленістю, вихователь визначає кількість куточків, їх розташування і спосіб  їх обладнання. В старших групах до цього доцільно залучати і дітей.
          Виховні  завдання таких куточків:
          - заохотити дитину до самостійних занять, до  виявлення ініціативи у їхньому виборі;
          - підтримувати бажання дошкільнят активніше, глибше, змістовніше пізнавати ті чи інші  предмети, матеріали, засвоїти відповідні  способи їх  використання, оволодівати певними знаннями;
          - заохочувати дитину  до пошуків, дослідництва, до  запитань які виникають у зв’язку з новими  враженнями від більш детального  обстеження предметів і явищ;
          - допомагати дітям робити відповідні висновки на основі своїх спостережень, закінчувати розпочате діло;
          - заохочувати спільні заняття, розповіді дітей одне одному;
          - привчати дітей  задумувати собі  заняття, розвивати власний задум, розгортати відповідну діяльність, фантазувати;
          - надавати можливість після  закінчення одного заняття, за бажанням, вільно переходити до іншого, в інший куточок;
          - сприяти вихованню і зміцненню індивідуальних нахилів, інтересів, здібностей.
          Вихователь має  дбати про те, щоб діти  орієнтувалися у приміщенні групи, знали,  які матеріали є в кожному куточку, чим  можна займатися там, додержувались правил  поводження в куточку і в групі.

         

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

Методика навчання дошкільників вправам з рівноваги

Сучасні інноваційні методи оздоровлення дітей дошкільного віку

2-А, Б, Є Основи хореографії Тема "Хоровод – найдавніший вид народного танцювального мистецтва".