4-Є (спеціалізація ФІЗО) Тема. Вивчення студентами техніки гри в баскетбол.
Баскетбол
Спортивні ігри є одним із важливих засобів фізичного виховання дітей дошкільного віку. Правильно підібрані, вони сприяють формуванню та вдосконаленню життєво необхідних рухів, всебічному фізичному розвитку та зміцненню здоров'я дитини, вихованню позитивних моральних і вольових якостей. Різноманітні рухи та дії дітей під час гри, при вмілому керівництві ними, позитивно впливають на серцево-судинну, дихальну та інші системи організму, збуджують апетит і сприяють міцному сну. Застосування елементів спортивних ігор у дошкільному віці закладає у дитини основу для систематичних занять одним із видів спорту у наступні шкільні роки. Однією з таких спортивних ігор є баскетбол. У ході цієї гри діти не лише вчаться кидати та ловити м’яч, закидати його в корзину, метати на дальність і ціль, а й вправляються у ходьбі, бігові, стрибках. У них формуються швидкість рухів, стрибучість, м’язова сила. Ловлячи та кидаючи м’яч, дитина діє обома руками. Це сприяє гармонійному розвитку центральної нервової системи й усього організму, а також удосконаленню дрібної моторики. Водночас гра в баскетбол потребує відповідної розумової роботи: аналізу ситуації, прийняття рішення, передбачення можливих дій суперника. Колективний характер гри створює сприятливі передумови для виховання морально-вольових якостей.
У баскетболі велике значення мають техніка переміщення і дії з м'ячем.
Техніка переміщення. Варто навчити дітей приймати і надалі зберігати основну стійку баскетболіста. Вона полягає в наступному: ноги зігнуті в колінах і розставлені на ширині пліч, одна з них виставлена на півкроки вперед. Тіло нахилене вперед, вага його розподіляється рівномірно на обох ногах. Руки зігнуті в ліктях.
Пересувається дитина по площадці бігом у сполученні з ходьбою, стрибками, зупинками і поворотами, приставним кроком.
У дошкільників легше виходить зупинка двома кроками, чим стрибком. Зупинка двома кроками починається з відштовхування одною ногою. Дитина робить подовжений крок, що сперечається, і, небагато відхиливши на опорну ногу, виконує другий крок.
Дії з м'ячем. Насамперед необхідно виробити у дітей певні уміння діяти з м'ячем, відчувати його властивості і робити руху відповідно до них. Тому на початковому етапі навчання доцільно вправляти дітей у різноманітних діях, а також стимулювати вільні ігри з м'ячем у самостійній руховій діяльності, не ставлячи мету відпрацьовування техніки цих дій.
Дуже важливо в грі правильно тримати м'яч. Вихідне положення — тримати м'яч на рівні грудей двома руками. При цьому руки повинні бути зігнуті, лікті опущені вниз, кисті рук збоку м'яча, пальці широко розставлені.
Піймання м'яча. Необхідно учити дітей зустрічати м'яч руками якомога раніше, утворюючи з пальців як би половину порожньої кулі, у який повинний поміститися м'яч. Дитина стежить за польотом м'яча і, як тільки м'яч доторкнеться до кінчиків пальців, повинний захопити його і підтягти до себе рухом, що амортизує. При цьому одночасно треба згинати ноги так, щоб прийняти положення вихідної стійки.
Передача м'яча. Одночасно з ловом м'яча необхідно навчати дітей передачі його двома руками з місця, а надалі в русі. При передачі дитина повинна описати м'ячем невелику дугу до тулуба — униз — на груди і, розгинаючи руки вперед, від себе послати м'яч різким рухом кисті, одночасно розгинаючи ноги . Така техніка передачі м'яча освоюється дітьми поступово.
Ведення м'яча. На початковому етапі навчання дітей п'ятирічного віку більш доступне ведення м'яча з високим відскоком, тому що воно не вимагає низької стійки. Потім з'являється можливість навчити дитину пересуватися на напівзігнутих ногах. І нарешті, він легко освоює ведення м'яча зі звичайним відскоком по прямій, зі зміною напрямків, а також при протидії іншого гравця.
При веденні м'яча діти привчаються пересуватися на злегка зігнутих ногах, нахиляючи тіло трохи вперед. Рука, що веде м'яч, при цьому зігнута в лікті, кисть з вільно розставленими пальцями накладається на м'яч зверху і від себе. Поштовхи м'яча гравець виконує трохи збоку від себе, рівномірно, узгоджено, з пересуванням .
Кидки м'яча в кошик. При навчанні дошкільників кидкам м'яча в кошик, можна обмежитися прищеплюванням їм навичок кидка двома руками від грудей і одною рукою від плеча.
Кидати м'яч у кошик двома руками від грудей з місця випливає з такого ж вихідного положення, як і при передачі м'яча. Утримуючи м'яч на рівні грудей, дитина повинна описати їм невелику дугу вниз на себе і, випрямляючи руки нагору, кинути його з одночасним розгинанням ніг. Кисті і пальці при цьому м'яким поштовхом направляють м'яч у кошик.
Кидок м'яча в кошик після ведення або після лову його, коли дитина одержує м'яч вибігаючи до щита, найчастіше виробляється одною рукою від плеча. Дітей семирічного віку доцільно учити кидати м'яч одною рукою від плеча з фіксацією зупинки. При кидку одною рукою від плеча з місця одна нога виставляється на півкроки вперед. М'яч знаходиться на долоні зігнутої в ліктьовому суглобі руки, що кидає, і дотримує іншою рукою. Розгинаючи ноги з одночасним випрямленням руки з м'ячем уперед, дитина м'яким поштовхом кисті направляє м'яч у кошик.
Методичні рекомендації
З дітьми дошкільного віку варто починати розучувати елементи баскетболу в старшій групі в спеціально створених умовах (поза грою) на місці, для чого підбираються легкі вправи, що мають істотну подібність з основною досліджуваною дією, але є більш простими і більш легкими. На початку навчання увага дитини повинна бути спрямована на якість виконання кожного руху, а не на досягнення за допомогою цього руху визначеного результату. Надалі можна застосовувати вправи з елементами змагання. їх необхідно проводити в строгій послідовності з метою забезпечення закріплення правильної навички. Тому на початку навчання змагання ведеться на точність виконання рухів між окремими дітьми, а надалі — між групами. Після цього можна проводити вправи з елементами змагання, що вимагають не тільки точності, але і швидкості виконання рухів.
Закріплення й удосконалювання дій з м'ячем здійснюються в основному в рухливих іграх, що включають ці дії.
Навчати ловові м'яча йде після того, як діти навчаться правильно стояти, тримати м'яч, пересуватися по площадці. Спочатку дітей потрібно навчити ловити м'яч двома руками на рівні грудей. Хлопці повинні освоїти положення пальців при ловінні м'яча після відскоку від статі, від стіни, після кидка нагору й в інших вправах. Потім освоюється лов м'яча одночасно з передачею його двома руками від грудей. Дошкільники учаться ловити і передавати м'яч пересуваючи спочатку кроком, а потім бігом.
При навчанні передачі м'яча однією рукою від плеча необхідно розвивати й удосконалювати вміння передавати його як правою, так і лівою рукою.
При навчанні веденню м'яча доцільні підготовчі вправи: відбивання м'яча обома руками, відбивання правою і лівою рукою на місці, ведення м'яча на місці правою і лівою рукою, ведення на місці по черзі то правої, то лівою рукою і т.д., що дозволяють освоїти спосіб накладання руки на м'яч.
Після того як дитина навчиться контролювати м'яч обома руками досить впевнено, можна перейти до ведення в русі спочатку кроком, потім бігом. Спочатку освоюється ведення м'яча по прямій, потім — зі зміною напрямку, швидкості пересування, висоти відскоку м'яча і при протидії умовного супротивника.
Кидкам м'яча в кошик дітей навчають одночасно з навчанням передачі м'яча. Спочатку варто дати дошкільникам можливість вільно по вправлятися в кидках і лише після цього проводити заняття. Для оволодіння кидками м'яча в кошик доцільно провести підготовча вправа: кидати м'яч через перешкоду (мотузка, планка, сітка і т.д.). Коли діти навчаться просто докидати м'яч до кошика, їм треба запропонувати потрапити в нього тим або іншим способом. Доцільно поступово збільшувати висоту до цілі. Для цього зручна стійка з висотою кільця, що змінюється.
Вправи
1. Діти розбігаються по площадці кожний з м'ячем у руках і вільно
грають. Після сигналу вихователя вони швидко ловлять м'ячі і
приймають правильну стійку.
2. Діти без м'ячів встають у коло і пересуваються приставними кроками убік, зазначену вихователем. Вихователь часто змінює напрямок пересування.
3. Кидок м'яча вниз і лов його після відскоку.
4. Кидок м'яча нагору і лов його обома руками.
5. Кидок м'яча якнайвище і лов його після відскоку від статі або в польоті..
6. Перекидання м'яча партнерові зручним для дітей способом.
7. Перекидання м'яча правої (лівої) рукою, лов його двома руками.
8. Ходьба з підкиданням м'яча і ловом його двома руками.
9. Передача м'яча по колу вправо, уліво (довільним способом).
10. Передача м'яча двома руками від грудей у стінку і лов його.
11. Передача м'яча двома руками від грудей коштуючи на місці парами.
12. Передача м'яча двома руками від грудей при русі парами.
13. Лов м'яча і передача його одною рукою від грудей (у русі).
14. Передача м'яча в шерензі, по колу (вправо, уліво).
15. Передача м'яча в колонах з переходом у кінець своєї, а потім протилежної колони.
16. Удари м'яча об стать одною рукою і лов його двома руками.
17. Удари м'яча об стать правою рукою і лов лівої і навпаки.
18. Відбивання м'яча на місці правою (лівою) рукою.
19. Ведення на місці правою (лівою) рукою.
20. Ведення м'яча на місці правою (лівою) рукою з наступною передачею м'яча двома руками (довільним способом).
21. Ведення м'яча на місці по черзі то правої, то лівою рукою.
22. Ведення м'яча навколо себе.
23. Ведення м'яча просуваючись кроком.
24. Ведення м'яча зі зміною напрямку пересування, швидкості пересування, висоти відскоку м'яча.
25. Ведення м'яча правою (лівою) рукою і зупинка.
26. Ведення м'яча, зупинка і передача його.
27. Перекидання м'яча через сітку або мотузку, натягнуту вище голови
дитини (довільним способом).
28. Метання м'яча в баскетбольний щит, установлений на різній висоті.
29. Кидок м'яча в ціль (висота 1,5 м) двома руками від грудей з місця через мотузку або сітку.
30. Кидок м'яча в кошик двома руками від грудей з місця.
31. Кидок м'яча в кошик після ведення (з фіксацією зупинки).
32. Кидок м'яча в кошик однєю рукою від плеча після лову його.
Правила гри в баскетбол
Мета гри. Мета команди в грі — закидати якнайбільше м'ячів у кошик суперника, дотримуючись при цьому правил гри.
Учасники гри. Кожна команда складається з п'яти граючих на площадці і декількох запасних. Один із гравців — капітан. Гравці команд повинні мати відмітні знаки, що надягають на майки попереду і позаду.
Суддівство. Вихователь стежить за виконанням правил гри: дає сигнали при порушеннях правил гравцями, зараховує влучення м'яча в кошик, вирішує спірні м'ячі, контролює час гри.
Час гри. Гра складається з двох п'ятихвилинних таймів, між якими дається п'ятихвилинна перерва. Вихователь контролює час гри, не зупиняючи годин. Під час перерви і наприкінці гри проводиться малорухома гра з м'ячем (тривалістю 3—4хв.) з метою приведення організму дитини в більш спокійний стан.
Рахунок гри. При влученні м'яча в кошик команді нараховується 2 очки. Гра може закінчитися перемогою однієї з команд або нічиєю.
Правила проведення гри
Правила заміни. Вихователь може змінювати гравців протягом усієї гри. Найчастіше це робиться під час перерви. Але при необхідності (утома, недисциплінованість гравців) можна заміняти дітей навіть зупиняючи гру, коли м'яч знаходиться в грі.
Вихід м'яча з гри. М'яч, який вийшов за бічну або лицьову лінію, вважається таким, що вибув із гри. У цьому випадку призначається вкидання з того місця, де м'яч перетнув лінію, гравцем протилежної команди. М'яч вважається таким, що вибув із гри від гравця, що останнім доторкнувся до нього.
Якщо вихователь сумнівається, хто останній торкнувся м'яча, призначається спірний кидок.
Переміщення з м'ячем. Гравець, що одержав м'яч у русі, може зробити з ним не більш трьох кроків. Після цього він повинний вести м'яч, або передати своєму партнерові, або кинути в кільце. Після того як він одержить чергову передачу (або перехопить м'яч у супротивника), він знову має право на ведення м'яча. Гравцеві забороняється вести м'яч двома руками одночасно, бігти з ним.
Порушення правил і покарання за них. Порушенням є недотримання правил гри, перерахованих вище. Звичайно після порушення м'яч викидається в гру членом постраждалої команди. Укидання м'яча завжди виробляється через бічну лінію проти того місця на площадці, де було зроблене порушення. За грубі порушення правил гравець віддаляється з площадки (із правом його заміни) на 1—3 хв.
Початок ігри і розиграш початкового і спірного кидків. Розиграш початкового і спірного кидків виробляється: при початку кожного періоду; при затримці м'яча, коли два гравці з протилежних команд тримають м'яч одночасно; при виході м'яча з гри від одночасного торкання гравцями обох команд або коли вихователь сумнівається, від кого вийшов м'яч; коли м'яч застряє в кошику; коли гравцями зроблений обопільна помилка. При розиграші початкового і спірного кидків вихователь підкидає м'яч вертикально нагору між гравцями, і, після того як м'яч досягає найвищої крапки, гравці можуть торкатися його. Розиграш початкового і спірного кидків виробляється в центральному колі.
Правила поведінки. У грі в баскетбол гравці повинні завжди бути коректними. Дітей, що поводяться не дисципліновано або грубо, необхідно тимчасово вивести з гри. Гравцям забороняється тягти суперників за одяг, за руки, штовхатися і т.д.
Комментарии
Отправить комментарий