2-Є Педагогіка Тема. Організаційно-методична робота в групах раннього віку. Контроль за фізичним та нервово-психічним розвитком, планування і облік виховної роботи.
Тема. Організаційно-методична робота в групах раннього віку. Контроль за фізичним та нервово-психічним розвитком, планування і облік виховної роботи.
Основний шлях розвитку малюка 3-го року життя - правильна організація предметно-ігрового середовища та розвитку сенсорних здібностей дитини (це забезпечує високу ефективність розвитку дітей). Правильно створене предметно-ігрове середовище дає дитині шанс на реалізацію її внутрішніх потреб, сприяє усуненню вередувань і поступовому виробленню уміння управляти своїми рухами та поведінкою. Загальноприйнята істина - пріоритетним в ранньому віці є засвоєння прийнятих способів використання предметів та розвиток мовлення.
Отже, предметно-ігрове середовище у групах дітей раннього віку має бути облаштоване таким чином, щоб діти мали вільний доступ до всього ігрового матеріалу, обмацували його, розглядали з усіх сторін (колір, форма, величина, призначення) та обігравали доти, доки є інтерес до того чи іншого предмета. Здатність використовувати предмети дає можливість кожній дитині найповніше розкривати свій внутрішній потенціал в процесі вільної самостійної діяльності. Малюк прагне до самостійної діяльності, потребує допомоги вихователя використовувати предмети, які обов'язково мають бути привабливі, яскраві, різнокольорові, розвивати інтерес до них та дій з ними, привертати дитячу увагу, давати дитині свободу, необхідну для її розвитку.
В групових кімнатах має бути правильний підбір та розстановка меблів (на рівні зросту та очей дітей). Користування меблями, які не відповідають зросту дітей, призводить до тяжких наслідків: сидіння за високими чи низькими столами, на високих чи низьких стільцях сприяє викривленню хребта, розвитку короткозорості, перевантаженню нервової системи. Весь ігровий матеріал має бути розташований на відкритих полицях на рівні очей дитини та на столах, до яких у неї є вільний доступ.
Перелік ігрових матеріалів для дітей раннього віку: посуд (столовий, чайний); будівельний матеріал (великий, малий); конструктори; яскраві гумові та пластикові іграшки із серій: "Дикі тварини", "Свійські тварини", "Птахи", "Транспорт", "Ляльки", "Предмети побуту" тощо; стіл для книжок та ілюстрацій, картинок (предметних, сюжетних); стіл для акваріума; настільно-пальчикові театри, фланелеграф; сенсорний столик для ігор з піском та водою, у який встановлено таз; сенсорний столик для розміщення дидактичного матеріалу та посібників до занять із сенсорного встановлення та ін. Для розвитку рухів та активізації самостійної діяльності дітей у групі дітей 3-го року життя варто розмістити гірку та диванчик, будиночок (металевий каркас, обтягнутий кольоровим полотном) для розгортання сюжетно-рольових ігор типу: "Сім'я", "Дитячий садок", "В гості до ляльки (зайчика, ведмедика)", «День народження ляльки Каті» тощо.
Планування навчально-виховної роботи в групах дітей раннього віку за будь-якою діючою програмою принесе очікувані результати лише за умови диференційованого підходу до вивчення індивідуальних особливостей кожної дитини. Щоб виховна робота в групах раннього віку була ефективною, розвивальною, давала поштовх розкриттю здібностей малюків, заохочувала до пізнання, її варто здійснювати розумно, у певній системі та послідовності, з урахуванням особливостей та рівня розвитку кожної дитини. Основний критерій, яким потрібно керуватися при плануванні освітнього процесу - встановлення зв'язку між змістом занять з різних розділів програми (різних видів) та іншими видами діяльності малюків у повсякденні.
Один з найголовніших принципів планування - повторюваність, завдяки чому у дітей раннього віку формується система знань, розвиваються сенсорні та пізнавальні здібності.
Отже, складаючи перспективне планування, потрібно дотримуватися комплексного підходу, інтеграції видів діяльності та повторюваності матеріалу.
Вихователі групи дітей раннього віку навчальний рік, як правило, розпочинають зі складання списку дітей та визначення термінів контролю за їх нервово-психічним розвитком, який є необхідним для виявлення у кожної дитини "зони найближчого розвитку" і своєчасного та правильного передбачення перспективи подальшого розвитку малюка, планування індивідуальної роботи по вдосконаленню певних умінь і навичок, необхідних конкретній дитині.
Терміни контролю за нервово-психічним розвитком дітей 3-го року життя визначають у такому порядку: від 2-2,6 року, від 2,6-3 років. Оцінка розвитку дітей здійснюється у перших 2-3 тижні вересня, в кінці грудня та на початку січня, в кінці травня за такими показниками:
- розвиток активного мовлення;
- сенсорний розвиток;
- розвиток гри і дій з предметами;
- розвиток образотворчої та конструктивної діяльності;
- розвиток рухів;
- виховання навичок самостійності.
Рівень розвитку вихователь виявляє в процесі спостереження за дитиною у ході різних режимних моментів, а також під час спеціально встановленої ситуації (методика К. Печорu, Г. Пантюхіної, Л. Голубєвої та ін.). Якщо в садочку є психолог, то виявлення рівня розвитку дитини за допомогою спеціального діагностування може здійснювати він. За результатами контролю за нервово-психічним розвитком дітей визначається група розвитку кожного малюка - перша, друга, третя, четверта. Немає сенсу оголошувати батькам результати обстеження нервово-психічного розвитку дітей, але залучати їх до розвитку своєї дитини треба обов'язково. Показники вивчення вихователь фіксує на початку або в кінці книги планування навчально-виховної роботи з дітьми, після чого формує підгрупи дітей (молодша, старша) за психологічним віком для подальшого планування занять за підгрупами дітей, щоразу починаючи заняття з молодшої підгрупи. Розподіл дітей на підгрупи за психологічним віком необхідні вихователям саме для здійснення в повному обсязі індивідуалізації та диференціації освітнього процесу.
Правильно організований контроль за нервово-психічним розвитком дітей раннього віку і подальша робота із формування вмінь та навичок (з огляду на результати обстеження) є важливим засобом систематичного підвищення рівня роботи з дітьми, запорукою їх своєчасного розвитку. Результати фіксації показників нервово-психічного розвитку дітей 3-го року життя можуть бути показані у таблиці (можливі й інші варіанти таблиць).
ПІБ Вік дитини
Активне мовлення
Сенсорний розвиток
Гра Конструювання
Розвиток образотворчої діяльності
Навички
Розвиток рухів
Інші спостереження
Група розвитку
План навчально-виховної роботи з дітьми раннього віку має забезпечувати інтегрований, цілісний підхід до виховання та розвитку малюка, збалансованість різних форм активності дитини, її успішну соціалізацію та набуття життєвої компетентності. На практиці досить успішно впроваджується два види планування навчально-виховної роботи з дітьми раннього віку - за основними режимними моментами першої і другої половини дня та за видами діяльності дітей і лініями розвитку (див. додатки). Це дає можливість вихователю враховувати недоліки виховного процесу попереднього дня, ретельно планувати індивідуальну роботу на наступний день, виходячи з конкретних умов (побажань та інтересів дітей; темпу їх розвитку; погодних умов; творчого натхнення вихователя, музкерівника, інструктора з фізкультури; рекомендацій практичного психолога; побажань батьків; наявності відповідного предметно-розвивального середовища; зміни вихователя чи його тимчасової заміни тощо).
Перспективне планування сітки занять та ігрової діяльності на місяць дає можливість передбачати роботу обох вихователів, підвищує їхню відповідальність не тільки за кінцевий результат засвоєння дітьми програмного матеріалу за даний період, але й за окремі етапи розвитку і виховання кожної дитини. І головне, перспективне планування дає можливість обом вихователям бачити систему роботи з розвитку, навчання та виховання дітей, а також зі зміцнення предметно-розвивального середовища у групі (вихователь заздалегідь готується до своїх занять, продумує хід, дидактичний матеріал чи готує атрибутику до ігор). Перспективним планом забезпечується системність педагогічної роботи у наступних аспектах: встановлення зв'язку між її окремими видами і формами, змістом занять з різних розділів програми; між заняттями і роботою вихователів з дітьми у повсякденному житті; між заняттями і грою; між підготовчою роботою до занять і тими програмовими завданнями, які передбачено вирішити на занятті безпосередньо; між заняттями і міні-заняттями, що їм передують; між заняттями та індивідуальною роботою з дітьми тощо.
Щомісячно перед календарним плануванням навчально-виховної роботи у групі дітей раннього віку доцільно планувати:
- тематику навчально-виховних блоків та підтеми усіх днів тижнів місяця;
- по 2 комплекси ранкової гімнастики та гімнастики після денного сну (з ускладненнями);
- заходи щодо просвітницької роботи з батьками (вид, тема, термін проведення);
- комплекс загартовувальних процедур (вид, норма, перебіг);
- довготривалі спостереження, цільові прогулянки та екскурсії (об'єкт, мета, матеріал, основні запитання);
- ігрову діяльність (рухливі ігри) (назва, мета, атрибути, матеріал та обладнання);
- трудову діяльність (вид, мета, інвентар);
- розваги (фізкультурні, музичні, літературні): вид, тема, дата;
- перспективне планування організованої навчально-пізнавальної діяльності (занять): розділ програми, тема, тип, вид, програмові завдання (навчальні,розвивальні, виховні);
- організація розвивального середовища (предметного, природного, соціального);
- планування навчально-виховної роботи, спрямованої на розгортання 1-2-х сюжетно-відображувальних ігор (перелік завдань).
Планування навчально-виховної роботи в групах дітей раннього віку має відповідати низці сучасних вимог:
1. Навчання дітей здійснювати як в повсякденному спілкуванні педагога і дітей, так і в процесі керівництва різними видами дитячої діяльності і на спеціально організованих заняттях згідно розкладу (вказувати тип, вид заняття, програмові завдання, матеріал).
2.В першу половину дня варто проводити не більше 2-х занять тривалістю не більше 30 хвилин.
3.У зв'язку з ускладненням змісту дошкільної освіти, її модернізацією заняття з будь-якого розділу програми можна проводити тематичними циклами, інтегруючи і комбінуючи їх відповідно до теми.
4. Якщо більшість дітей не засвоїла нового навчального матеріалу після пропонованого циклу занять, потрібно провести роботу у цьому напрямі на наступних заняттях чи використати інші аналогічні види діяльності та ігри.
5. З кожного розділу програми згідно розкладу достатньо передбачати по одному заняттю на тиждень.
6.Щоденно варто планувати індивідуальну роботу з мовленнєвого спілкування (2 рази на тиждень з кожною дитиною) та за потребою (з використанням дидактичних ігор) - з інших розділів програми.
7. Заняття в ранньому віці проводяться лише по підгрупах. Першою на заняття запрошується молодша підгрупа. Для старшої підгрупи в календарному плані завжди варто передбачати ускладнення до занять. Старша підгрупа займається під наглядом помічника вихователя (няні).
9. Форма проведення заняття має бути виключно ігровою.
10.Заняття з фізкультури та музики можна проводити разом з усіма дітьми, надаючи питомої ваги індивідуальній роботі з ними.
11. Раціональніше і ефективніше потрібно використовувати можливості прогулянок для всебічного і гармонійного розвитку малюків: стимулювання їх розумових операцій; розвитку активного мовлення; збагачення чуттєвого досвіду; розвитку спостережливості, уваги, пам'яті, просторової орієнтації; удосконалення різноманітних рухів тощо.
Тому, організовуючи першу прогулянку, слід ретельніше планувати її обов'язкові структурні компоненти:
- різноманітні спостереження у довкіллі (їх тривалість - 7-1О хв.);
- дидактичні завдання з різних розділів (їх тривалість - 3-4хв, повторюваність - кілька разів протягом однієї прогулянки);
- трудові дії самих дітей (до 10-20 хв);
- рухливі ігри та рухові вправи (3-4 гри різної рухливості, повторюваність гри - 4-5 разів).
12. В режимі дня знаходити час для планування індивідуальних ігор-занять на вирішення завдань логіко-математичного змісту, а також включати окремі завдання з формування елементарних логіко-математичних понять у дітей до інтегрованих і комбінованих занять (сенсорики, конструювання, мовленнєвого спілкування, образотворчої діяльності тощо), забезпечуючи багаторазову повторюваність ігор-занять у різних варіантах (змінити іграшки, посібники, місце проведення, мету, матеріал).
13.Максимально планувати роботу з ознайомлення малюків з дитячим фольклором (кожна гра-забавлянка має тривати 2-3 хвилини). З дітьми розучувати невеликі утішки, забавлянки, авторські вірші, що є не спеціально організованою діяльністю на занятті, а літературним супроводом щоденного буття дитини, бесід, спостережень, побутових процедур (купання, годування, одягання, вкладання спати, пробудження тощо). Багаторазове повторення вірша призводить до його мимовільного запам'ятовування дитиною. Малі фольклорні жанри потрібно записувати у плані.
14.Планувати більше ігор-занять з читання дітям художньої літератури (це їх досить розвиває), активніше використовуючи театр (1-2 рази на місяць). Щоденно планувати читання знайомої казки (протягом З-5хв). Читання нових казок та оповідок планувати 2-3 рази на місяць.
15. До кожної гри-заняття, виду діяльності дітей (гри, праці, спостереження, слухання, образотворення) обов'язковою є мотивація, яку слід продумувати і планувати заздалегідь.
16. При плануванні спеціально організованих ігор-занять можна використовувати такий варіант організації навчання дітей: поки вихователь займається з молодшою підгрупою, старші граються і готуються до заняття під наглядом помічника вихователя (няні-санітарки); потім вихователь працює зі старшою підгрупою, а молодші граються і допомагають помічнику вихователя підготувати матеріал до наступного заняття.
17. З усією групою можна планувати такі заняття (фронтальні, групові - до 15 дітей):
- розгляд картини і розповідь за нею;
- читання деяких художніх творів і бесіда за ними;
- розповідання казок;
- дидактичні ігри з іграшками та предметами;
- перегляд діафільму;
- екскурсії-огляди;
- спостереження;
- показ театрів (різних видів).
18. Один раз на квартал доцільно планувати екскурсії в природу, з метою спостереження за її змінами у різні пори року (зазначати об'єкт, мету, матеріал, основні запитання до дітей);
19. Не менше 3-х разів на тиждень слід планувати індивідуально диференційовану роботу з фізичного розвитку дітей.
20.Планувати різновиди ігрової діяльності:
- рухливі ігри (7-8 щоденно, включаючи ігри на прогулянках);
- дидактичні ігри (до 19-20 на тиждень)
- настільно-друковані ігри (щоденно);
-народні ігри (2-3 на тиждень);
-будівельні ігри (щоденно);
-ігри з піском і водою (2-3 рази на тиждень в ігровому куточку);
- сюжетно-відображувальні ігри (не менше 2 разів на тиждень). Плануючи різноманітні ігри, слід занотовувати у календарному плані назву, мету, матеріал та обладнання.
21.Широко планувати сюжетні фізкультурні та музичні заняття, на яких закріплювати пізнавальні знання дітей, отримані на попередніх заняттях.
22. При плануванні усіх видів занять з розвитку мовлення з дітьми раннього віку слід враховувати те, що розвиток активного мовлення кожної дитини - першочергове завдання вихователя. А тому не варто зловживати надмірною кількістю запитань, щоб не затягувати заняття та не перевтомлювати дітей.
Комментарии
Отправить комментарий